Duurzame verbeteringen in het GVVP

19 maart 2009 om 00:00 Nieuws

In de zaal veel ‘groenrechts’. Sprekers zochten samen naar gedegen oplossingen. Dat lukte aardig voor Openbaar Vervoersroutes, fiets- en wandelroutes, maar niet voor het autogebruik: elke uitweg voor een knelpunt verschoof het probleem naar elders.

DOORN - In het Cultuurhuis stond vrijdagavond het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan centraal in een debat over mobiliteit en verkeersstromen in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.

door Kees de Kroon

Wethouder Jankees Salverda introduceerde de pijnpunten van het GVVP nu . De knip in de N225 vervalt, de verlengde N226 naar Wijk bij Duurstede eveneens en ook de megaplannen rond station Maarsbergen zijn geschrapt. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer wordt nu gecentreerd in Maarn en verder zijn de wijkontsluitingsperikelen, snelheidswijzigingen, gehandhaafd. Salverda noemde als hoofdlijnen auto- en vrachtverkeer bundelen via A12 en N-wegen, uitbreiding van hoogfrequent openbaar vervoer en van het netwerk aan fietspaden. De betere toegankelijkheid naar natuurgebieden vanuit het nieuwe, landelijk duurzaamste, station Driebergen-Zeist is gebaat met transferia. Op die ene vraag uit de zaal bleek het een goed idee de busverbinding via station Maarn en verder naar Amersfoort (ook via Maarsbergen) en van Amersfoort terug via Maarn-Doorn of Maarn-Leersum door te trekken naar Wijk bij D. Wethouder Henk Muis van Wijk was er gelukkig mee. Hij complimenteerde het Gemeentebestuur met hun aanpak van dit soort blikverruimende discussiebijeenkomsten. Onder de titel ‘Blik van Buiten’ gaven verder de buitenstaanders Peet de Reuver van de Provincie en Saskia Fleer van Recreatie Midden Nederland hun visie. Zij beaamden de doelen van behoud van de leefbaarheid van de natuur en beperking van het doorgaand verkeer.

De avond stond onder leiding van Simon Klingen. Met name in het slotdebat wedijverde Gerard Weck, accountmanager Kamer van Koophandel met de voorzitter in de rol van advocaat van de duivel. Naar Saskia Kluit, adj.-dir. Natuur- en Milieufederatie Utrecht: “u kunt hoog of lag springen de doortrekking van de N229 van Bunnik naar Zeist komt er toch”. Frederik Masselink van Federatie Groene Heuvelrug toonde zich primair pleitbezorger van eerst plannen en dan pas doen: “er is nu teveel korte termijnbelang”.

advertentie
advertentie