Kind in bakfiets populair

30 december 2008 om 00:00 Nieuws

De omzetverwachtingen zijn inmiddels beslist goed. Eigenlijk niet verwonderlijk als je nagaat hoe Babboe aan de weg timmert. Kassa, het consumentenprogramma van de Vara, heeft eind oktober 13 bakfietsen getest.

DOORN - Alhoewel je in Amsterdam-centrum de meeste bakfietsen op straat ziet is Doorn een goede tweede, als het om het aantal per km2 bebouwde kom gaat. Verantwoordelijk voor dit oerhollandse product is de jonge Doornse ondernemer Jeroen Beumer. Zijn plan van aanpak is commercieel, klantgericht en goed doordacht. Voor een onderneming, die pas sinds begin vorig jaar is gestart, weet Beumer zich prima te handhaven tussen het tiental bakfietsaanbieders op de Nederlandse markt.

door Kees de Kroon

Daarbij viel op dat vrijwel alle fietsen goed scoorden als het gaat om remmen en ook over de wendbaarheid was het testpanel redelijk tot goed te spreken. Babboe wordt hierbij speciaal aangehaald omdat zij het belangrijk vindt het bochtenwerk te oefenen. Er is daarvoor op hun site een speciaal instructiefilmpje te zien.

In prijs/kwaliteitsverhouding scoort Babboe goed. ,,Dat komt doordat je bij ons (uitsluitend) via internet rechtstreeks koopt en dus de tussenhandel wegvalt.”, zegt de jonge ondernemer. ,,Ook hebben we een garantiesysteem op ANWB-Bovag normering. Jawel, met een monteur die aan huis komt.”

Babboe beheert zelf de tussenvoorraad die nodig is om aan de groeiende vraag van al duizenden stuks per jaar te voldoen. De bakfiets wordt in het Verre Oosten geproduceerd naar een ontwerp van een ingenieursdesignbureau uit eigen land. ,,Samenwerking met gevarieerde partners is eigenlijk de basis van mijn concept.” zegt de ogenschijnlijk bescheiden ondernemer.

Met toch een twinkeling op het gezicht noemt hij als recente verkoopacties Super De Boer en de actie van drie Zorgverzekeraars Univé-Trias en VGZ (website www.babboe.nl) met een prijsvoordeel van €500,- onder de reguliere prijs van €1.199,-. Super de Boer had een grote winkelactie met fikse kortingen voor aanschaf èn in elk van de 315 supermarkten werd een “Babboe’ weggegeven op basis van het verzamelen van straten sparen, zoals in het monopoliespel.

Maar het beste is toch wel de mond-tot-mond reclame. Regelmatig verwelkomen we op onze open dagen gasten uit alle uithoeken van het land.’’

Gevraagd naar de naam antwoordt Beumer dat het inderdaad op kinderzorg slaat, maar dat baboe als webadres al vergeven was. ,,Kinderen in je bakfiets voor je geeft al snel een leuke chemie. Zelfs grootouders rekenen we nu tot onze doelgroep,” besluit de inventieve ondernemer.

advertentie
advertentie