Wijkontsluiting

27 november 2008 om 00:00 Nieuws

Wethouder JanKees Salverda legde in zijn inleiding uit dat de gemeente het beleid in de dorpen op één lijn wil brengen en oplossingen wil zoeken voor de knelpunten. Ron Linschoten sloot daarop aan door het complex aan kenmerken in de gemeente op een rijtje te zetten. ,,Het Nationaal park met natuur en recreatie, de A12, de N225 als ‘ketting waaraan de dorpen als parels in de Stichtse Lustwarande zijn geregen’, de beperkte ruimte, 50.000 inwoners en 21.500 arbeidsplaatsen. De knelpunten zijn de aansluitingen op de A12, de kruisingen van de N-wegen, de fietsroutes binnen de dorpen. We willen naar een duurzaam verkeers- en vervoerssysteem met een gezonde verkeersveilige leefomgeving.’’

Veiligheid scoort hoog bij inwoners LEERSUM/HEUVELRUG - Tijdens de discussie over de mobiliteitsnota bleek verreweg het grootste deel van de aanwezigen tegen het plan om op wijkontsluitingswegen een maximum snelheid van 50 kilometer per uur toe te staan. Aan deze wegen liggen in bijna alle dorpen voorzieningen zoals scholen, bibliotheken en winkels. Vaak zijn ze onderdeel van schoolroutes voor de kinderen. ,,Momenteel is de snelheid er 30 km/h en vormen deze wegen geen probleem, waarom moet dat zonodig veranderen?’’

door Jan Meijer

De aanwezigen werden verdeeld over drie groepen waarin men zich in twee rondes kon uitspreken over veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Men voelde zich daardoor beperkt, omdat men aan de discussie over één van deze aspecten niet kon deelnemen. ,,Daarvoor krijgt u in de nabespreking nog de gelegenheid en verder kunt u daarna nog schriftelijke uw opmerkingen insturen.’’ verzekerde avondvoorzitter Rien Lammertink. Desondanks werd in alle groepen het onderwerp ‘veiligheid’ als belangrijkste punt naar voren gebracht. Op wegen als de Koenestraat in Amerongen, de Dreef in Leersum, de Tuindorpweg en Kapelweg in Maarn en Berkenweg en Amersfoortseweg in Doorn, waar nu 30 km de maximum snelheid is, moet dat zo blijven. ,,Vijf jaar geleden vonden deskundigen dit de beste oplossing en er is veel geld aan uitgegeven om dat te realiseren. Was die deskundigheid dan zo verkeerd? Vanuit welk inzicht komt dit idee? Hoe komt u bij zo’n plan?’’ Men is bevreesd dat door weer 50 km toe te staan, het sluipverkeer juist zal toenemen. ,,En als je niets doet aan handhaving dan hebben maatregelen geen zin.” sloot men daarop aan.

Openbaar vervoer

De ideale oplossing kan worden geboden door ‘hoogwaardig Openbaar Vervoer’. Dan zouden bussen in een hogere frequentie en aansluitend op de treinen in Driebergen - en ook in Maarn - moeten gaan rijden. Ook zouden er betere verbindingen met Amersfoort moeten komen. ,,De nieuwe dienstregeling van Connexxion voorziet onder meer per 14 december een halfuursdienst Doorn-Amersfoort via Maarn. Maar ook betere fietsvoorzieningen bij de stations moeten ertoe leiden dat men de fiets kiest boven de auto.

advertentie
advertentie