Vraaggericht koken in Beatrix

2 oktober 2008 om 00:00 Nieuws

,,Momenteel vullen de cliënten de menulijsten vier weken van te voren al in. Het gebeurt vaak dat de cliënt op de dag zelf niet meer weet wat hij of zij heeft gekozen. Ook komt het uiteraard voor dat er gekozen is voor bijvoorbeeld spinazie en op de bewuste dag heeft men helemaal geen zin in spinazie. Dit systeem wilden we gaan veranderen. In overleg, niet alleen met de clienten, maar ook met het keukenpersoneel is er gekozen voor vraaggericht koken”, vertelt Jeroen van de Heuvel, teamleider hoteldiensten in Huize Beatrix.

Gastvrijheid staat voorop bij veranderingen DOORN - Binnen stichting Rijnheuvel, waartoe ook woonzorgcentrum Beatrix behoort, is gekozen voor een vraaggerichte manier van werken, waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de wensen van de cliënt. Het serveren van de warme lunch op een dienblad met deksel en het weken van te voren invullen van menulijsten, zoals nu nog de praktijk is, past daar niet meer bij.

door Rob Verbraak

In het huidige systeem worden de maaltijden aan de hand van de ingevulde menulijsten in de keuken opgeschept, vervolgens op karren naar het restaurant gereden, en daarna door het personeel uitgeserveerd. In het nieuwe systeem wordt men in het restaurant begroet door een gastvrouw, een medewerker van de voedingsdienst of één van de vrijwilligers, die vraagt of men iets wil drinken en komen er op elke tafel menukaarten te staan met daarop de diverse gerechten waaruit die dag een keuze gemaakt kan worden.

Alle gerechten worden bereid in de keuken en vervolgens naar het restaurant gebracht. Een gastvrouw loopt langs alle tafels en vraagt wat de keuze van een ieder voor de lunch is. Vervolgens wordt door het keukenpersoneel de lunch op borden opgeschept en door een gastvrouw naar de desbetreffende tafel gebracht.

Direct contact

,,Door dit nieuwe systeem wordt er door het keukenpersoneel nog meer klantgericht gewerkt door het directe contact met de cliënt, aanpassingen zijn simpeler, men kan bijvoorbeeld aangeven veel of weinig jus, niet teveel aardappelen enzovoort”, vervolgt Van den Heuvel. Ook wat betreft de afwas zorgt het nieuwe systeem voor een verlichting voor het keukenpersoneel. Nu bestaat de afwas uit een dienblad, onderzetbord, bord, warmhouddeksel, juskommetje plus deksel, rauwkostchaaltje, nagerecht schaaltje en divers bestek. In het nieuwe systeem bestaat de afwas nog maar uit één bord, een schaaltje voor het nagerecht en bestek. Jus wordt centraal per tafel in een kom geserveerd en bijgerechten en rauwkost in schalen met bijbehorend bestek.

,,De start van het nieuwe systeem is op 15 oktober aanstaande. In eerste instantie alleen in het restaurant waar een dertigtal maaltijden geserveerd wordt en als het allemaal naar tevredenheid verloopt volgt uitbreiding naar de cliënten die hun maaltijd dagelijks gebruiken in de woning. Door het nauwe overleg met het personeel is er een breed draagvlak om te gaan starten. Ook van de cliënten krijgen we erg veel enthousiaste reacties over deze nieuwe vorm van dienstverlening”, besluit van den Heuvel.

advertentie
advertentie