Geen paniek op de kunstmarkt

7 februari 2008 om 00:00 Nieuws

‘De kunstmarkt zal instorten’ riepen doemdenkers toen alle berichten over de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt langzaam maar zeker in de media kwamen. Inmiddels gonst het van de geruchten over het effect van de kredietcrisis op de internationale kunstmarkt.

Angst is altijd een slechte raadgever. Maar wie het plan heeft binnenkort zijn beeldende kunst op de veiling aan te bieden wordt gekweld door angsten en onzekerheden. Wachten? Of juist niet?

Maar wees gerust, voorlopig is er nog niet zoveel aan de hand. De kunstmarkt is een vreemde markt die in feite helemaal onderaan het economisch systeem aansluit. Kunst is immers franje, voor velen slechts de room op het toetje. Maar, bij onraad wel het eerste onderdeel waar de klappen vallen. En die vallen niet alleen op internationaal niveau. Menig kunstenaar weet uit ervaring hoe het werkt. ‘....

Ik wacht nog even met kopen, je weet maar nooit wat er gaat gebeuren’ of ‘wat krijg ik er nog voor terug als het nog slechter gaat en ik het kunstwerk weer wil verkopen?’. Het antwoord hierop kan kort zijn: als u een kunstwerk hebt gekocht van een hedendaags, al of niet jonge, onbekende kunstenaar, zult u bij verkoop vrijwel nooit het aankoopbedrag retour krijgen. Helemaal niet als u het werk op een veiling aanbiedt.

Het kan zomaar gebeuren dat u voor werk, aangeschaft voor bijvoorbeeld € 3.000,-, zonder pardon € 300,-, zult ontvangen als het op een veiling verkocht wordt. De grote veilinghuizen, Sotheby’s bijvoorbeeld, zullen het door u aangeboden werk meestal niet eens willen veilen; zij zullen pas interesse gaan vertonen als de mogelijke opbrengst meer dan drie nullen gaat bedragen. Voor de ‘kleine meesters’ zult u daarom een kleiner veilinghuis moet kiezen.

Helaas is het op dit moment geen zeldzaamheid meer dat werk van goede kunstenaars voor heel weinig geld in achterafkamertjes onder de hamer komt. Jammer en slecht voor de kunstenaars, maar leuk voor de koper die soms een lang gezochte meevaller heeft.

In de ‘grote’ kunstwereld circuleert enorm veel kapitaal. In Londen met name, die stad heeft op dit moment niet alleen de op een na grootste financiele markt, het heeft ook de op een na omvangrijkste markt voor de handel in kunstwerken. Die handel heeft zelfs een nieuw vak doen ontstaan: cultuureconomie.

Ja heus, dat kun je leren en dan kun je spannende onderzoeken doen en proberen een wijze voorspelling te geven over de grillige kunstmarkt. Ik koos een geruststellende van cultuureconome Clare McAndrew, zij meldt dat de toenemende turbulentie op de financiele markten slechts een beperkte invloed heeft op de koopkracht van kunstkopers.

Zij meldt niet, dat galeries in slechte tijden meestal alleen hun ‘grote sterren’ presenteren, die verkopen immers toch wel. Groot en (nog) onbekend talent is veel moeilijker te verkopen in barre tijden en dat voelen ook lokaal opererende kunstenaars maar al te goed. Advies: gewoon kopen van een kunstenaar op de Heuvelrug.

Nicole van der Schaaf

advertentie
advertentie