De komst van de trein

27 september 2007 om 00:00 Nieuws

Het beschrijft de ontwikkeling van Maarn en Maarsbergen tijdens en na de aanleg van de Rhijnspoorweg in 1838.

‘Treinen door Maarn en Maarsbergen’ heet het boekje dat verscheen onder auspiciën van de Cultuurhistorische Commissie Maarn-Maarsbergen.

Op 14 mei 1845 reed een stoomtrein de eerste rit op het traject Utrecht - Arnhem. De exploitatie was in handen van de NRS, de Nederlandsche Rhijnspoorweg en twee jaar voor die eerste rit, in 1843, was in Maarsbergen al een fraai stationsgebouw verrezen.

Het boekje gaat in op de locale betekenis van de spoorlijn, zowel in sociaal als in economisch opzicht. Maarsbergen was in die tijd veel belangrijker dan Maarn blijkt uit de tekst. Maarsbergen had al bij de start van de treinactiviteiten een echt station en in kreeg in 1853 tevens een officieel (hulp)postkantoor. Maarn moest het nog tot 1910 doen met een haltegebouwtje waar alleen gestopt werd op verzoek.

Maar, Maarn had naar aanleiding van de komst van de trein wél een belangrijke economische drijfveer gevonden: een groot rangeeremplacement en de zandwinning in de Zanderij. Daar was arbeidskracht bij nodig. Het boekje meldt dat er in 1890 al zestig mensen werkzaam waren in de Zanderij.

Die hadden woningen nodig die vervolgens gebouwd werden aan de Bergweg en in de jaren twintig van de volgende eeuw aan de Tuindorpweg waar een echt ‘Tuindorp’ gebouwd werd.

Het boekje gaat ook in op de huidige situatie: het schitterende natuurgebied dat de Zanderij nu is en het ‘Tuindorp’ dat gelukkig grotendeels bewaard is gebleven als monument van sociale woningbouw.

Een mooi verzorgd boekje met veel nog niet eerder gepubliceerde foto’s. ‘Treinen door Maarn en Maarsbergen’. Te koop bij de VVV en de boekhandels Ribberink, Maarn en Binckhorst en Van Wijnen, Doorn. € 5,-.

Nicole van der Schaaf..

advertentie
advertentie