Afbeelding
Foto: Paul Nolens/BDU

Minder klachten over de gemeente

29 maart 2013 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - Inwoners dienen minder vaak een klacht in over het optreden van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Dat blijkt uit het Klachtenjaarverslag over 2012. Het aantal schriftelijke en digitale bezwaren nam vorig jaar af van 53 naar 32. Daarmee is de hoeveelheid klachten weer terug op het niveau van 2008.

door Michiel Schaaij

Een klacht indienen bij de gemeente blijkt wel degelijk zinvol. Van de klagers werden er 23 in het gelijk gesteld, terwijl nog eens zes klachten gedeeltelijk gegrond werden verklaard. Met tien klachten was de afdeling Burgerzaken topscorer. In voorgaande jaren viel die twijfelachtige eer ten deel aan de afdeling Vergunning & Handhaving. Over het handelen van die veelbesproken afdeling kwamen in 2012 slechts vier klachten binnen. Het vaakst protesteerden inwoners tegen de werkwijze van de gemeente, maar ook het achterwege blijven van een schriftelijke of telefonische reactie riep de boosheid van Heuvelruggers op. Een aantal inwoners beklaagde zich omdat een ambtenaar hen onbehoorlijk te woord zou hebben gestaan. Over het college van burgemeester en wethouders kwamen in 2012 geen officiële klachten binnen. Bijna alle bezwaren werden op tijd door de gemeente afgehandeld. Slechts één klacht werd een dag te laat afgewikkeld. Gezien deze goede resultaten wil de klachtencoordinator de verscherpte aandacht voor de termijn van afhandeling in 2013 voortzetten. Na het doorlopen van de gemeentelijke klachtenprocedure is geen van de klagers naar de Nationale Ombudsman gestapt.

advertentie
advertentie