Internationale leerwijze IPC op De Meent
18 mei 2012 om 00:00 Nieuws,,Zaakvakken, zoals natuur, aardrijkskunde en geschiedenis kun je beter op een andere wijze aanbieden dan met de huidige methodes”, daarvan is directeur Lotteke de Kruijff samen met haar team overtuigd. Ook de creatieve vakken worden verwerkt in IPC, terwijl lezen, rekenen, topografie en stukken uit de geschiedeniscanon volgens de traditionele methodes aangeleerd worden.
door Monique José Timmermans
De vakantiemarkt was al een mooi voorbeeld van de basisgedachte achter IPC, waarin het belangrijk is de kennis en ervaringen die kinderen zelf al hebben te gebruiken. Leerkrachten hadden zich verkleed voor een vakantietripje. En de kinderen associeerden de outfit gelijk met landen of steden, klimaten en activiteiten.
Er worden bij IPC leerdoelen gesteld voor het thema waarmee gewerkt wordt.
Gestructureerde opdrachten worden gemaakt door vragen te beantwoorden, de kennis wordt verkregen door boeken, digitale informatie, interviews of proefjes. Vaardigheden als de legende van een kaart lezen of iets opzoeken in een encyclopedie worden automatisme. Het huidige ‘methodeboek’ wordt een bronnenboek. Op deze manier beklijft de kennis veel beter, is de ervaring. IPC sluit ook naadloos aan bij Daltononderwijs en het is gericht op verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerken.
IPC is een internationaal veel toegepaste leerwijze. Binnen de stichting waar De Meent deel van uitmaakt is een directeur die ermee gewerkt heeft in Jakarta. Door met vier scholen tegelijk te starten en gezamenlijk studiedagen te volgen, is uitwisseling van ervaringen tussen de leerkrachten eenvoudig. ,,Bovendien beginnen we bewust aan het eind van het schooljaar met de vertrouwde groepen/leerkrachten. Na de zomervakantie is dan niet alles tegelijk nieuw en zijn de eerste kinderziektes - die er altijd zijn - eruit”, besluit Lotteke de Kruijff.