Toeristisch twitteren over de Heuvelrug

6 februari 2012 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - De toekomst van de marketingcampagne voor de Utrechtse Heuvelrug is ongewis. De gemeenteraad neemt later dit jaar een besluit over voortzetting van het toeristisch promotieplan. Tot die tijd blijft het nog onduidelijk of de reclamecampagne de bezuinigingsdiscussie zal overleven.

door Michiel Schaaij

Een aantal streekgemeenten, brancheorganisaties RECRON en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de provincie Utrecht sloeg in 2008 de handen ineen. Ze stelden een gezamenlijk marketing- en promotieplan op en huurden marketingbureau Bosscher & Klein in om de campagne uit te voeren. Vorig jaar sleepte het Bunniks pr- en communicatiebureau LVTPR de aanbesteding in de wacht. Om het verhaal van de Utrechtse Heuvelrug voor het voetlicht te brengen, werden reclamespotjes op Sky Radio en Radio M geboekt. Daarnaast moesten een toeristische Uitgids en een Zomerrecreatiekrant jonge gezinnen en Randstedelijke 50-plussers naar de Utrechtse Heuvelrug lokken.

Om etherreclame en gedrukte die publicaties te ondersteunen, werd ook een website van de grond getild en worden sociale media als Facebook, Hyves en Twitter ingezet. Komende zaterdag en zondag geeft een campagneteam acte de présence op de Wandel- en Fietsbeurs in de Amsterdamse RAI. Later dit jaar waaieren Heuvelrugpropagandisten nog een keertje uit op het Almeerderstrand, als daar de Libelle Zomerweek wordt gehouden. Ten slotte staat in 2012 de lancering van een mobiele App voor Iphone en Android op het programma.

Eind dit jaar loopt het huidige promotieplan ten einde. ,,Belangrijke vraag voor 2012 is om na te denken hoe we (delen van) de campagne kunnen continueren bij teruglopende budgetten van de overheid'', schrijft het college in een informatiebrief aan de gemeenteraad. In het document wordt ook een aantal resultaten van de campagne gepresenteerd. Per maand blijken zo'n 3000 websitebezoekers een kleine drie minuten uit te trekken voor www.uitindeheuvelrug.nl. Eveneens 3000 belangstellenden hebben zich aangemeld voor de digitale nieuwsbrief en welgeteld 381 belangstellenden hebben zich op Twitter geregistreerd als volger. Of de gemeenteraad van die cijfers onder de indruk is, moet nog blijken. Aan de landelijke promotiecampagne hangt immers ook een prijskaartje. De provincie heeft inmiddels kenbaar gemaakt, dat het zich in de toekomst volledig uit de toeristische marketing wil terugtrekken.

Onderschrift: Huis Doorn is één van de toeristische troeven van de Utrechtse Heuvelrug.

advertentie
advertentie