Ingezonden: Meldkamer politie moet vriendelijker!

31 januari 2012 om 00:00 Nieuws

Deze maand zijn enkele ondernemers uit onze gemeente bestolen. De diefstallen waren geen heterdaad situatie. Omdat er geen heterdaad was hebben deze ondernemers 0900-8844 gebeld. Tijdens dit gesprek werden zij afgewimpeld. Zij werden door de meldkamer doorverwezen om een afspraak te maken op het politiebureau Veenendaal, veel later in de maand, voor het doen van aangifte.

Dit staat haaks op wat de VVD van de politie verwacht. Als je beroofd of bestolen wordt, moet de agent bij je langs komen om de aangifte op te nemen. Net als iedere burger is de ondernemer ook een mens en wil hij of zij gewoon even wat extra aandacht als hem/haar iets overkomt. Dat is een stukje dienstverlening. Maar het is ook essentieel omdat juist zo het contact met onze inwoners en ondernemers ontstaat dat zo nodig is om samen aan veiligheid te werken. Gelukkig is inmiddels de aangifte opgenomen door de wijkagent en zijn buurtonderzoeken ingesteld.

De VVD heeft de wijze waarop de meldkamer de getroffen ondernemers heeft bejegend in de raad aan de kaak gesteld. Een dergelijke bejegening ondergraaft de verschillende projecten waarin wij een beroep doen op inwoners (Burgernet, Waaks en in de toekomst Buurtsignaal). De meldkamer had dit eenvoudig kunnen oplossen door direct de wijkagent hiervoor in te schakelen. Die staat een stuk dichter bij de burger en de ondernemer dan een meldkamer of een politiebureau in Veenendaal.

Kortom, het is voor het gemeentelijk veiligheidsbeleid dus van belang dat de bejegening door de telefooncentrale wordt verbeterd. Het college heeft de VVD toegezegd de rol van de meldkamer in de veiligheidsregio te agenderen en met maatregelen ter verbetering van de bejegening te komen. 

Baerte de Brey,

Raadslid VVD Utrechtse Heuvelrug

advertentie
advertentie