Ambitieuze plannen nieuw station gepresenteerd

20 december 2011 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - Met zo'n twintig eigenaren wordt nog overleg gevoerd over de noodzakelijke grondverwerving, de samenwerkingsovereenkomst van de regiopartners moet nog getekend worden en de discussie over de intercity-status duurt nog voort, maar op papier ziet het nieuwe stationsgebied Driebergen-Zeist er perfect uit. Eind vorige week werd door ProRail, de Provincie en de twee betrokken gemeenten het 'definitieve voorontwerp' gepresenteerd, vergezeld van een kleurrijke brochure en een oogstrelende animatie die inmiddels ook op YouTube is te vinden (zoek op: 'ProRail Driebergen-Zeist'). Als alles meezit gaat over drie jaar de eerste schop in de grond.

door Jan de Beer

In vergelijking met de informatie die reeds dit voorjaar werd verstrekt, is er nauwelijks iets veranderd in het ontwerp voor het stationsgebied. Maar dankzij de fraaie impressies is nu wel een verhelderend beeld gegeven van hoe het er allemaal moet gaan uitzien.

Opvallend kenmerk van het nieuwe station is de enorme gebogen ligger van de perronkap, die verder voorzien is van transparante zonnecellen. Dat perron is een eiland van 12 meter breed en 340 meter lang, met aan beide zijden twee sporen. De binnensporen zijn bedoeld voor de stoptreinen en op de buitensporen kunnen de doorgaande treinen op volle snelheid langsrazen. Onder deze sporen bevindt zich de stationshal met restauratie en winkelvoorzieningen. Ook de fietsenstalling, met zo'n 2400 plaatsen, is op dit niveau onder de sporen te vinden. Zowel via twee trappen als met een glazen lift kunnen reizigers van hieruit het perron bereiken. Het stationsplein aan de Driebergse zijde wordt voorzien van een terras en een waterpartij. Het plein aan de Zeister kant gaat dienen als busstation met negen halteplaatsen.

Grondverwerving

Cruciaal onderdeel van het plan is natuurlijk de ongelijkvloerse kruising van Hoofdstraat en spoor. Bevordering van de doorstroming was immers het uitgangspunt van het hele project. Deze onderdoorgang van de Hoofdstraat, die uiteindelijk 2x2 rijbanen krijgt en aan beide zijden vrijliggende fietspaden, is het eerste onderdeel van het project dat gerealiseerd wordt. De start van de werkzaamheden staat geprogrammeerd voor 2015. Voor het autoverkeer dat via de Hoofdstraat het station bereikt, worden de parkeermogelijkheden verdubbeld. Aan de zuidzijde van het station is hiervoor een half verdiepte P&R-garage gepland, maar definitieve zekerheid daarover is er nog niet. Dit is afhankelijk van grondverwerving, waarover druk gedelibereerd wordt. Ook voor het busstation aan de noordzijde is extra ruimte nodig, zodat bestaande panden zullen moeten wijken. Met ruim twintig eigenaren in het stationsgebied wordt nog overleg gepleegd over de aankoop van percelen.

Intercity-status

En overleg is er eveneens over de intercity-status van het station, vanwege het ministeriële plan om het station te reduceren tot stoptrein-halte. Opvallend bij de presentatie vorige week was het verschil van opvatting hierover tussen wethouder Bert Homan, die namens de gemeente Utrechtse Heuvelrug aanwezig was, en de provinciaal gedeputeerde Remco van Lunteren. Volgens Homan hoort bij 'zo'n prachtig nieuw station' absoluut een intercity-status, omdat het als 'Poort van de Heuvelrug' gaat fungeren. ,,Wij doen er daarom alles aan om de intercity-status te behouden", zei hij. Maar gedeputeerde Van Lunteren gaf te kennen dat de geldverslindende opwaardering van het station ook noodzakelijk is als er alleen maar stoptreinen komen. ,,In elk scenario zal het aantal reizigers toenemen", antwoordde hij op de vraag of de enorme investering ook zonder intercity's terecht is. Die investering bedraagt zo'n 176 miljoen, waarvan de rijksoverheid ruim 146 miljoen voor zijn rekening neemt. De beide gemeenten dragen ieder 5 miljoen bij en de rest wordt gefinancierd uit bijdragen van het BRU, de Provincie en de exploitatie van de parkeervoorziening. Voor 1 april moeten de regiopartners hierover een samenwerkingsovereenkomst getekend hebben.

Daaraan voorafgaand, op 18 januari, wordt voor de bevolking nog een extra informatieavond gehouden zodat iedereen uitgebreid kan vaststellen hoe perfect het nieuwe station er (op papier) uitziet. In 2020 zal echter pas blijken of de oogstrelende plaatjes werkelijkheid zijn geworden.

advertentie
advertentie