Afbeelding
Foto: Paul Nolens/BDU

Het blijft stil op het digitale dorpsplein

10 september 2011 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - Het virtuele dorpsplein is mislukt. De respons op het digitale initiatief van de gemeente was nihil en dus onbruikbaar. Dat blijkt uit een informatiebrief van het college aan de gemeenteraad. Een blik in het 'dorpscafé' van de gemeentelijke website leert, dat zich slechts twee inwoners en één raadslid hebben gemeld.

door Michiel Schaaij

De oorzaak van het fiasco is volgens burgemeester Frits Naafs niet duidelijk. Hij oppert dat ,,de onbekendheid van het gebruik van het nieuwe medium'' een oorzaak zou kunnen zijn. Ook onvoldoende communicatie kan de mislukking in de hand hebben gewerkt. Volgens een zojuist verschenen notitie van wethouder Tim Verhoef (PvdA/Groen Links) is het digitale dorpsplein bedoeld om inwoners te betrekken bij het proces van dorpsgericht werken.

Toverspreuk

Na de golf van gemeentelijke herindelingen is het dorps- en wijkgericht werken in heel Nederland een toverspreuk geworden. Het is de bedoeling gemeenten weer dichter bij inwoners en organisaties te brengen. Samen knelpunten in de woonomgeving aanpakken, is daarbij het credo. Het dorpsgerichte werken vraagt ook in de Utrechtse Heuvelrug om een effectieve organisatorische aanpak. In elk dorp gaat een dorpsteam met medewerkers van woningcorporaties, politie en maatschappelijke organisaties aan de slag om knelpunten bij inwoners signaleren. Spin in het web is de nieuwe dorpscoördinator, die volgens de beleidsnotitie ogen en oren van de gemeente is en als aanspreekpunt voor de dorpswethouder fungeert.

Dorpsbezoeken

Voordat de nieuwe werkwijze wordt ingevoerd, wil de gemeente haar dorpsgerichte plannen aan de inwoners voorleggen. Nu die het digitale dorpsplein links laten liggen, is alle hoop gevestigd op de komende dorpsbezoeken van het college. Tijdens elke rondgang kunnen inwoners met de burgemeester en de wethouders in gesprek over het dorpsgericht werken. ,,De dorpsbezoeken zijn als het ware zeven dialoogavonden'', schrijft Naafs.

Achilleshiel

Eerder maakten 16 maatschappelijke organisaties al gebruik van de uitnodiging voor een rondetafelgesprek. Woningcorporaties, ondernemers en belangenorganisaties mochten vertellen, hoe zij hun eigen rol zien. Deze maand valt bij hen een uitnodiging in de brievenbus om opnieuw over het dorpsgericht werken te komen praten. De achilleshiel van het dorpsgericht werken lijkt echter de gemeente zelf te zijn. ,,De ervaring van andere gemeenten is dat de slaagkans sterk samenhangt met de inbedding binnen de gemeentelijke organisatie'', zo valt in de beleidsnotitie van Verhoef te lezen. In 2012 krijgen medewerkers van de Utrechtse Heuvelrug daarom een training in dorpsgericht werken en participatie.

advertentie
advertentie