Boekhandel Jacques Baas wordt twee keer zo groot

25 augustus 2011 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - In een tijd waarin overal wordt bezuinigd, waarin meer winkels gaan sluiten dan er geopend worden en waarin juist de boekenverkoop onder grote druk staat, gaat de Driebergse boekenwinkel Jacques Baas uitbreiden. Sterker nog: er is een gigantische verbouwing aan de gang om de winkel twee keer zo groot te maken. Bij veel Driebergse boekenliefhebbers strijden gevoelens van verbazing en trots om de voorrang. Lars Klein, die samen met Petra van de Ven eigenaar is van boekhandel Jacques Baas, legt uit wat de reden is voor deze opmerkelijke stap.

door Jan de Beer

Vanwege het karakter, de sfeer en vooral het enorme assortiment is deze boekenwinkel al heel lang een begrip in Driebergen. De winkel werd in 1979 gestart door Jacques en Lida Baas. Twaalf jaar geleden werd de zaak overgenomen door Lars Klein en Petra van de Ven, omdat de familie Baas zich in Frankrijk vestigde. De naam van de winkel werd gehandhaafd, als ‘eerbetoon’ en ‘vanwege de continuïteit’. Maar Lars en Petra drukten met hun enthousiasme en vakkennis een duidelijk eigen stempel op de zaak. De gevolgen hiervan werden al snel zichtbaar. Binnen zeven jaar, sinds die overname, was het klantenbestand van de boekenwinkel verdubbeld en nog steeds neemt het aantal klanten toe. Op dit moment staan er zo’n zesduizend geregistreerd.

,,We speelden al langer met de gedachte om te gaan uitbreiden”, zegt Lars Klein. ,,Want met dertienduizend boeken op vijfentachtig vierkante meter was er voor de klanten nog maar weinig loopruimte over. Maar uitbreiden was eigenlijk niet mogelijk. Totdat deze unieke mogelijkheid zich voordeed.”

Die mogelijkheid betrof het feit dat het pand naast de boekenwinkel leeg kwam. De audio- en videozaak van Arjan Sterk die daar gevestigd was, werd opgeheven en Lars en Petra kregen de kans om het pand aan te kopen. ,,We zijn daar meteen op ingesprongen, want zoiets komt natuurlijk maar één keer voor”, zegt Lars en licht toe waarom dit, ondanks de ‘crisistijd’, toch een weloverwogen besluit was.

De reden dat het momenteel in het algemeen minder goed gaat met de traditionele boekhandel, heeft volgens hem vooral te maken met de toegenomen verkoop via internet en de ontwikkeling van het zogeheten e-Book, de digitale versie van het ‘gewone’ boek. ,,Als je wilt overleven als boekenwinkel dan zijn er een paar dingen van belang”, zegt hij. ,,De winkel moet aantrekkelijk zijn en een ruim assortiment hebben zodat er iets te kiezen valt, er moet voldoende service en kennis van zaken zijn, en je moet inspelen op de ontwikkelingen rond internet en eBook.”

Wat betreft assortiment, service en vakkennis had zijn boekenwinkel reeds een prima reputatie, maar ook de andere aspecten staan volgens Lars Klein glimmend op de rails: ,,We hebben een zeer uitgebreide webwinkel waar vrijwel elk boek besteld kan worden. We zijn dus volledig concurrerend met bijvoorbeeld bol.com, ook als het gaat om de prijs en de thuisbezorging. En via onze site kunnen tevens eBooks gekocht worden. In deze regio zijn wij daarmee de eerste. Veel mensen weten dit inmiddels allemaal, en we hebben al vaak gemerkt dat zij dan liever bij ons komen dan dat ze elders iets aanschaffen. Er is een grote klanttrouwheid."

Met overtuiging hebben Lars en Petra zich daarom in een gigantische verbouwing gestort. Doordat de twee panden gekoppeld worden (er gaat een muur tussenuit) groeit het winkeloppervlak van vijfentachtig naar honderdnegentig vierkante meter. ,,Daarmee wordt het ook beter mogelijk om lezingen en andere activiteiten te houden”, zegt Lars. De karakteristieke ‘snuffel-sfeer’ van de winkel zal volgens hem zeker gehandhaafd blijven, maar er komt straks ook een lees- en koffietafel, een luisterkiosk voor het raadplegen van luisterboeken en een extra balie waar mensen zelf dingen kunnen opzoeken. Het is de bedoeling dat de verbouwing eind september, maar in ieder geval vóór de kinderboekenweek, is afgerond. De verkoop gaat inmiddels gewoon door in een pand twee deuren verder, de voormalige slagerij die eveneens leeg staat.

,,Mensen leven enorm mee”, zegt Lars. ,,We krijgen ontzettend veel reacties waarbij mensen met trots over deze uitbreiding spreken. Kennelijk beschouwen ze de winkel ook echt als hún winkel. En dat is leuk om mee te maken.”

advertentie
advertentie