Afscheid meesters en juffen

23 juni 2011 om 00:00 Nieuws

MAARN - Beide basisscholen in Maarn - De Meent en De Ladder - nemen afscheid van meesters en juffen die al heel lang voor de klas staan. ,,Het moment dat je de kinderen van oud-leerlingen in de klas krijgt, zet je wel even aan het denken.” Ed Hillebrand (33 jaar op De Meent) en Gerrit Hey (39 jaar op De Ladder) hebben het meermaal meegemaakt.

Met receptie en ridderfeest uitgezwaaid

door Monique José Timmermans

Van De Meent slaan ook Marjo Hillebrand en Els van Gene een andere weg in. Beiden zijn sinds het begin van de jaren ‘90 verbonden aan de school en staan sinds jaren als duo voor de kleuterklas. De school laat de drie leerkrachten niet ongemerkt vertrekken. Op vrijdag 24 juni van 17.00 tot 18.30 uur kunnen ouders en (oud)leerlingen afscheid nemen op De Meent.

Afgelopen maandag is ‘meester Gerrit’ warm onthaald in de riddertijd. De voorliefde voor geschiedenis was voor De Ladder aanleiding om de afgelopen weken het thema ridders en kastelen te verwerken in de lessen en knutselwerken. ,,Toen de onderbouw kastelen gingen knutselen dacht ik leuk! Toen later steeds meer klassen het onderwerp oppakten, terwijl dat met mij als groep 7 leerkracht niet echt besproken was, ging er een klein lichtje branden”, vertelt Gerrit Hey. ,,Maar ik wist echt niet wat me overkwam, toen ik opgehaald werd met een paard en begeleid door de klas naar school ging.”

Ontwikkeling

Terugkijkend op tientallen jaren onderwijs noemen de leerkrachten onafhankelijk van elkaar dezelfde aspecten. Het contact met de kinderen en bijdragen aan hun ontwikkeling. Waarbij wel duidelijk is dat de dames voorkeur hebben voor de jongste kinderen en de heren voor de oudere. Ed Hillebrand: ,,Met kinderen in de hogere groepen kun je meer discussiëren, ze hebben een weerwoord.” ,,De kinderen beginnen vanaf groep 6 open te staan voor de wereld om hen heen, dat maakt het leuk”, meent Gerrit Hey die ook goede herinneringen bewaart aan groep 3 waar de leesontwikkeling centraal staat.

De kleuterjuffen Marjo en Els hebben het lesgeven op een dorpsschool als een voordeel ervaren. ,,Je kent de achtergrond van de kinderen. Ouders, broers en zussen zijn bekend en dat is waardevol.” Naast de kinderen zullen ze de speciale projecten waar iedere klas aan meedeed missen, bijvoorbeeld de SOS kindermarkt voor Suriname en recent de sponsorloop voor Amref flying doctors.

Gerrit Hey is trots op het boek ‘Op stap in het dorp’ dat hij in samenwerking met Maarn Maarsbergen Natuurlijk heeft ontwikkeld. Ieder kind heeft toen een exemplaar van dit cultuur-historische werk over Maarn en Maarsbergen gehad. ,,Het verdient een herdruk.” De ontspannen sfeer en collegialiteit is volgens Hey speciaal en een groot goed op De Ladder. De eerste jaren stonden in het teken van het opbouwen van de school in de nieuwbouwwijk.

Op De Meent is de overgang naar Dalton onderwijs een aantal jaar geleden het meest markante moment. ,,Daar heeft het hele team gezamenlijk de opleiding voor gevolgd.”

De vele veranderingen in het onderwijs, die elkaar in rap tempo opvolgen, komen volgens de leerkrachten de kinderen niet ten goede. ,,Het is zorgelijk dat een lange termijn visie op het ministerie ontbreekt. En het minutieus bijhouden van het ontwikkelingstraject van elke leerling individueel is tijdrovend en gaat ten koste van de uitvoeringstijd.”

advertentie
advertentie