Bert Homan: 'Heuvelrug wordt groene etalage'

31 maart 2011 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - Wethouder Bert Homan (VVD) bulkt van de groene ambities. LED-straatverlichting, een Co2-neutraal wagenpark en een groen transportsysteem, allemaal speerpunten van de milieuwethouder. Extra geld voor deze projecten is er niet. Slim lobby’en en een podium zijn voor bedrijven die ‘groene’ producten in de markt willen zetten, wordt voor Homan de weg. ,,De gemeente Utrechtse Heuvelrug moet een voorbeeld zijn voor andere overheden. We willen laten zien dat we ‘milieuproof’ voor de toekomst zijn.”

Wethouder Bert Homan heeft drie milieuspeerpunten

Op korte termijn moeten de inwoners van de Utrechtse Heuvelrug al iets gaan zien van de energiezuinige ambities van de gemeente. Homan: ,,Aan het einde van dit jaar loopt het contract met onze leverancier van de straatverlichting af. Dat biedt ons mogelijkheden om over te stappen op energiezuinige LED-verlichting. Deze vorm van verlichting kan tot 100.000 branduren meegaan. Dat is gemiddeld vier keer langer dan de oude verlichting. De aanschaf is wel duurder, maar het verbruik is lager. Toch is LED-verlichting bij elkaar opgeteld duurder.” Daar ligt voor de wethouder de uitdaging. ,,Wij hebben hier geen extra geld voor liggen. Daarom moeten we de leveranciers uitdagen. Zij moeten ons zien als een podium om hun producten te showen. Het kan een mooi een-tweetje zijn tussen producent en gemeente.”

Voor Homan is het aanschaffen van LED-verlichting een belangrijke stap naar een Co2-neutrale gemeente. Een ander middel om dit doel te bereiken is volgens de wethouder een volledig elektrisch gemeentelijk wagenpark. ,,Binnen twee tot drie jaar willen we het grootste deel van onze wagens vervangen hebben voor elektrische voertuigen. De gemeente beschikt over zo’n veertig tot vijftig auto’s. Het is een uitgestrekte gemeente dus er worden veel kilometers gemaakt door ambtenaren. We kunnen de Co2-uitstoot van de gemeente flink terugdringen door elektrisch te rijden. Ook op dit vlak willen we een voortrekkersrol in Nederland spelen.”

De wethouder moet ook met dit plan ‘de boer op’. ,,De aanschafprijs van een elektrische auto is twee keer zo hoog als een ‘gewone’ auto. Toch is onze ambitie realistisch. Ik verplicht mezelf om hier echt werk van te maken. Ik zal naar de provincie en het rijk gaan voor financiële hulp. Ik hoop daarnaast ook op bedrijven en financierders die met ons in zee willen. Voor elektrisch rijden moet ook infrastructuur zijn. Zo wordt bij de nieuwe gemeentewerf tussen Doorn en Driebergen al rekening gehouden met elektrisch rijden, daar komen een oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Uiteindelijk zullen er in ieder Heuvelrugdorp oplaadpunten moeten komen.”

Voor het laatste groene speerpunt heeft Homan hulp nodig van ambitieuze TU-studenten uit Delft. ,,Ik wil door studenten van de TU Delft een onderzoek uit laten voeren naar de mogelijkheden voor de Utrechtse Heuvelrug om het vrachtverkeer binnen de gemeente terug te dringen. Het idee is om langs de A12 een overslagplaats te creëren waar het grote vrachtverkeer zijn ladingen kan lossen. Kleinere, elektrische, voertuigen moeten de vracht vanaf de overslagplaats naar de dorpen brengen. We willen graag weten of een dergelijk transportsysteem haalbaar is voor onze gemeente.”

Als het aan de milieuwethouder ligt, blijft het niet bij mooie plannen. ,,We roepen vaak dat we een groene gemeente zijn, dus we moeten het nu ook écht doen.”

advertentie
advertentie