Heimwee Express op het spoor

10 maart 2011 om 00:00 Nieuws

MAARN / UTRECHT - Sinds vorige maand zijn alle rijvaardige historische treinen van Het Spoorwegmuseum in Utrecht weer inzetbaar op het hedendaagse spoor. Eenmaal per maand kunnen bezoekers van het museum meerijden met de ritjes onder de naam Heimwee Express en wel naar Maarn.

Historische trein tussen Utrecht en Maarn

door Monique José Timmermans

Komend weekend zal de Mat ‘24 ofwel de Blokkendoos weer op het spoor te zien zijn. In- en uitstappen kan alleen bij station Maliebaan, in Het Spoorwegmuseum. De trein rijdt namelijk niet helemaal door tot het station bij de tunneltjes in Maarn. Noch wordt het voormalige treinstation van Maarn - het huidige Perron 3 - in ere hersteld als opstapplaats.

,,Op het rangeerterrein rechts naast de A12 richting Utrecht wacht de Heimwee Express op het moment dat men tussen de dienstregeling door aan de terugweg kan beginnen.”, aldus persvoorlichter Ever Jan de Rooij van Het Spoorwegmuseum. ,,Tot vorig jaar herfst voerde de route die afgelegd werd richting Hilversum. Nu bleek Maarn beter inpasbaar. Elk tweede weekend van de maand komt een van de historische treinen uit hun stalling en neemt de belangstellenden mee.”

Vijf treinen

Er zijn vijf historische treinen die als Heimwee Express rijden: Blokkendoos (Mat ‘24), Muizeneus (Mat ‘46), Hondekop (Mat ‘54), Rode Duivel (Plan U) en Blauwe Engel (DE1). Afgelopen februari is feestelijk gevierd dat als laatste van de vijf de Blauwe Engel na twee jaar uit de roulatie te zijn geweest weer het spoor op mocht.

De Blokkendoos die aanstaande zaterdag en zondag dienst doet als Heimwee Express is sinds oktober 2010 weer rijklaar. Deze oudste rijdende trein (1927-1959) van Het Spoorwegmuseum is twee jaar weggeweest voor een grote opknapbeurt en het inbouwen van ATB.

Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat stelt verplicht dat de historische treinen van Het Spoorwegmuseum voldoen aan alle moderne veiligheidseisen. Dit betekent dat alle rijvaardige treinen voorzien moeten zijn van het veiligheidssysteem ATB. De ATB zorgt ervoor dat de trein automatisch tot stilstand komt als hij door een rood sein rijdt.

Veiligheid

Eind deze maand opent Het Spoorwegmuseum de tentoonstelling ‘Veiligheid voor alles’, een actueel thema. Het vervoermiddel dat bij de introductie van de eerste trein van Nederland in 1839 een vuurdraak werd genoemd, bleek in de praktijk minder gevaarlijk dan de burgers toen dachten. Hoewel spoorwegen in potentie zeer gevaarlijk zijn, blijkt de veiligheid groot omdat van meet af aan doordachte maatregelen zijn genomen om de veiligheid te waarborgen.

De tentoonstelling ‘Sporen over zee’ over de treinbootverbinding met Engeland, die dit weekend zou aflopen, is verlengd.

De Heimwee Express naar Maarn is daarmee niet de enige reden om naar het Utrechtse museum te gaan dat door het publiek is uitgeroepen tot leukste museum van Nederland.

www.spoorwegmuseum.nl

advertentie
advertentie