Fietsers over het hoofd gezien

10 februari 2011 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - ,,Er wordt veel over de fiets gezegd in de verkeersplannen van de gemeente, maar in de praktijk valt het vaak tegen wat er uitgevoerd wordt.” Driebergenaar Johan de Roo, van de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond, is teleurgesteld in deze houding. ,,Veel plannen in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) blijken nu onbetaalbaar. De fietsgerelateerde projecten zijn relatief goedkoop, maar worden toch op de lange baan geschoven. Er wordt te veel vanuit de auto gedacht.”

Fietsersbond: ‘Er wordt veel vanuit de auto gedacht’

De plannen die voor de fietsers gemaakt zijn in het GVVP, zijn volgens De Roo prima. ,,Maar al snel werd duidelijk dat er te weinig geld zou zijn voor de uitvoering van de plannen. Nog maar een paar projecten gaan door. Waarom hebben we het er dan zo lang over gehad? Vraag ik me wel eens af.” Een fietsproject dat wel uitgevoerd gaat worden, is toevallig in de straat waar De Roo woont, de Engweg in Driebergen. ,,Het wordt een fietsstraat. De auto is dan hier ‘te gast’. Daar ben ik blij mee”, aldus de Driebergse fietser.

Volgens De Roo is er te weinig aandacht voor de ruimte die fietsers nodig hebben. ,,Dat zie je met het dodelijke ongeluk, onlangs op de Hoofdstraat. De fietspaden zijn te smal. Dat geldt voor de hele gemeente: er is ruimtegebrek. De wegen kunnen het autoverkeer niet aan, en zo wordt het gevaarlijker voor fietsers. Als er nu geïnvesteerd wordt in faciliteiten voor fietsers, neemt het autoverkeer automatisch af. Uit onderzoek is gebleken dat goede fietsmogelijkheden voor tien procent minder autoverkeer kan zorgen.”

De Roo vindt dat er met name in de bereikbaarheid voor fietsers van het Station Driebergen-Zeist moet worden geïnvesteerd. ,,Een aantal maatregelen is relatief goedkoop. Een ruime, bewaakte, fietsenstalling bij het station kost €25.000,-. Ook de fietspaden richting het station verkeren in slechte staat. Het zijn allemaal tegelfietspaden die slecht worden onderhouden. Je hobbelt letterlijk op je fiets richting het station. Er is ons al vaker toegezegd dat hier wat aan gedaan gaat worden. Maar in de uitvoering gaat het dan weer mis. Als de fietsfaciliteiten rond het station beter zijn, gaan er echt meer mensen op de fiets naar de trein.”

In de ideale wereld van De Roo wordt er bij de inrichting van wegen eerst gekeken naar fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer, en vervolgens naar de auto. ,,Nu is het precies andersom. Eerst wordt alles voor de auto geregeld en vervolgens wordt er nog ergens een fietspad ingetekend. Het fietsverkeer is een ondergeschoven kindje. Terwijl fietsvoorzieningen over het algemeen goedkoper zijn dat autovoorzieningen. Bovendien lost het een deel van de problemen op de weg op. Waarom doe je dat dan niet?”, vraagt de Driebergenaar zich af. De Roo gooit de handdoek echter niet in de ring, ondanks dat hij al vaak plannen heeft ontwikkeld waar weinig van terecht is gekomen. ,,We hebben voor Driebergen al eerder een heel verkeersplan geschreven en daar is ook weinig van uitgevoerd. Maar ik blijf me er voor inzetten. Je moet optimistisch blijven.”

advertentie
advertentie