Aafke van der Ende, een bekende slaapcoach, zegt: ,,De slaap is als een kat die gaat liggen waar zij wil. Je kunt haar wel wegjagen, maar je kunt niet zorgen dat ze ergens gaat liggen precies wanneer jij het wilt. Je kunt haar alleen maar rustig naar je toe lokken en verwelkomen.”

[WAT KAN HELPEN] Zoals zo veel psychologische adviezen klinkt dat heel logisch. En steeds komt er dan een ‘maar’: hoe doe ik dat? Dat ‘hoe’ is waar de Positieve Psychologie zich in heeft gespecialiseerd. Hoe kunnen die logisch klinkende tegeltjeswijsheden praktisch bruikbaar gemaakt worden? Wat helpt om in slaap te vallen en wat werkt juist niet? Hoe lok ik die slaap naar mij toe?

Er zijn natuurlijk de bekende regels: geen koffie, geen fel licht, niet inspannen, niet piekeren, voldoende beweging. Op internet zijn nog veel meer tips te vinden die echt kunnen helpen. Wat al deze tips gemeenschappelijk hebben is dat ze proberen om stress en opwinding te verminderen en je tot rust te brengen, kalm te maken. Je kunt namelijk alleen makkelijk in slaap vallen als je je veilig voelt en kunt ontspannen.

Wat kan je nu, naast de bekende regels, nog meer doen om ‘s avonds lekker in slaap te vallen? Het klinkt misschien gek, maar je kunt het beste al overdag beginnen. De beste tip is om de hele dag goed voor jezelf te zorgen, je niet op te laten jagen en goed te luisteren naar wat je lijf en je geest je vertellen. Wat voel je, waar heb je behoefte aan.

Al eerder (De Kaap/Stichtse Courant, 23 april) beschreef ik een goede oefening om daar meer zicht op te krijgen: Neem drie keer per dag drie minuten tijd voor jezelf. Luister naar jezelf zonder verwijten, oordelen, adviezen of oplossingen. Alleen maar bij jezelf nagaan hoe je je voelt en wat je nodig hebt. Hou dat zeker drie weken vol. Begin eerst met gewoon te erkennen wat er speelt, wat je voelt, waar je behoeftes liggen. En ga dan eens kijken of je er wat aan kunt doen. Hoe beter je zo naar jezelf leert luisteren en voor jezelf zorgt, des te minder stress heb je ‘s avonds bij het slapen gaan. En des te makkelijker komt de slaap.

Er zijn geen snelle oplossingen om makkelijk in slaap te vallen, net als er geen snelle manier is om zonder snoepjes een kat te lokken. Soms moet je gewoon accepteren dat ze niet komt en er even geen aandacht aan geven. De kans is groot dat ze dan binnen de kortste keren spinnend op je schoot ligt. En zo gaat het met slaap ook: ontspan, maak je niet druk, leg je erbij neer dat je dit keer niet in slaap valt en de kans is groot dat je morgen uitgerust wakker wordt.

[Bas van Ommeren is Registerpsycholoog NIP Arbeid en Organisatie. Hij coacht teams en individuen en werkt als supervisor voor coaches en consultants.]