Hoe kunnen we daar het beste mee omgaan? Bas van Ommeren legt het uit. ,,Het leuke is dat zowel voor te veel als voor te weinig stress het antwoord gelijk is. De Positieve Psychologie maakt heel duidelijk dat het in beide gevallen gaat om veerkracht. Veerkracht is het vermogen om met tegenslag om te gaan."

[AANPASSEN AAN VERANDERING] Hoe werkt dat? ,,Bij tegenslag steken sommigen hun kop in het zand, anderen gaan juist heel hard werken, weer anderen zoeken hulp of gaan zichzelf verwennen en afleiden. Al deze reacties kunnen prima zijn (maar pas op dat een reactie geen gewoonte wordt). Veerkracht betekent dat je steeds opnieuw bepaalt wat voor jou, in deze situatie, op dit moment, het beste is. Dat kan ook zijn dat je anders naar de situatie gaat kijken of dat je andere doelen kiest. Veerkracht is dus de mate waarin je je kunt aanpassen aan veranderingen en weer kunt herstellen na een stressvolle gebeurtenis."

[VEERKRACHT VERSTERKEN] ,,Iedereen heeft veerkracht", vervolgt Van Ommeren. ,,Tegenslag hebben we allemaal wel eens gehad en daar zijn we overheen gekomen. Dat is een duidelijk teken van veerkacht. Maar niet iedereen heeft evenveel veerkracht en veerkracht is ook niet iets dat je ‘even’ vergroot. Het goede nieuws is dat het mogelijk is om je veerkracht te versterken door er bewust aan te werken. Het mooiste is natuurlijk om dat te doen voor de stress toeslaat maar daarvoor zijn we nu te laat. Dus wat kun je doen om middenin een crisis je veerkracht te vergroten?"

[VERLIES] Het belangrijkste is dat je goed voor ogen houdt wat je wilt bereiken. ,,Want wat gebeurt er in ons brein als iets tegenzit? Neem de huidige lockdown. Veel van wat we normaal vonden kan nu niet meer: winkelen, uitgaan, vrienden zien, sporten. Dat doet pijn, het voelt als verlies."

[EERSTE STAP] ,,Nu zijn mensen van nature buitengewoon gevoelig voor verlies. Wij zijn meer bezig om nu geen verlies te lijden dan dat we kijken welke winst we in de toekomst kunnen halen. Verlies houdt onze gedachten gevangen. Zo komen we bij een belangrijk onderdeel van veerkracht: richt je weer op wat je wilt bereiken in de toekomst. Heb je helder voor ogen wat je doel is, maak dan een lijst met (kleine) acties die je dichter bij je doel brengen. En zet de eerste stap. Zo toon je veerkracht en ben je tegelijk bezig die veerkracht te versterken."

[Bas van Ommeren is Registerpsycholoog NIP Arbeid en Organisatie. Hij coacht teams en individuen en werkt als supervisor voor coaches en consultants.]