Michiel Schaaij

Eerder benaderde Boonzaaijer spoorbeheerder ProRail en aannemer BAM, die verantwoordelijk waren voor de aanleg van de tunneltjes en de verbreding van de A12. Die hielden echter de hand op de portemonnee. Boonzaaijer zelf gaf tot dusver steeds te kennen, dat hij geen gemeenschapsgeld wilde steken in maatregelen.

[VOLHARDEN] Maar intussen gaat het zo vaak fout in het tunneltje, dat het voor de wethouder steeds moeilijker wordt om te blijven volharden in zijn standpunt. Ook burgemeester Frits Naafs vindt dat er nu nodig iets moet gebeuren. En dus gaat Boonzaaijer in overleg met het Verbond van Verzekeraars. ,,Zij hebben er tenslotte belang bij, dat er minder aanrijdingen in het tunneltje plaatsvinden.”

[FINANCIEEL] De gemeente zelf zal ook financieel bijdragen. Volgens een eerste ambtelijke raming is er met de installatie van een hoogtebegrenzer waarschijnlijk zo’n 10 duizend euro gemoeid. Voor welk type begrenzer gekozen wordt, is nog niet besloten. ,,We zitten nog in de oriëntatiefase”, zegt de wethouder. 

[VOORSPELLING] In de gemeenteraad werd eerder al van verschillende zijden aangedrongen op maatregelen van de kant van de gemeente. Het Maarnse VVD-raadslid Evert de Boer voorspelde tijdens een raadsbijeenkomst begin deze maand, dat de volgende aanrijding statistisch gezien niet lang kon uitblijven. Hij werd op zijn wenken bediend, want de volgend ochtend was het alweer raak.