Maar balletdansen op het niveau van de wereldtop kun je nu eenmaal niet je leven lang blijven doen; al hield dit duo het wel vol tot het vijftigste jaar. Daarna werden nog diverse functies vervuld in de danswereld maar, minder bekendheid - tot nu toe - kreeg de schilderkunst die Ebbelaar ging maken na zijn vijftigste verjaardag. Circa dertig werken van Ebbelaar kleuren deze dagen diverse verblijven op Parc Broekhuizen in Leersum.

Alle werken zijn duidelijk ontstaan in Frankrijk waar het duo zich inmiddels tientallen jaren geleden vestigde. De stralende zon, de heldere tinten en de vele bloemen kunnen immers alleen maar in zuidelijke streken op het doek gezet zijn. Het diepe, warme Napelsgeel wordt door Ebbelaar vrijwel onvermengd gebruikt om er allerlei volumen mee aan te duiden: bergen en huizen en voor de verbeelding van het landschap wisselt hij net zo makkelijk zijn penseelstreek van horizontaal naar verticaal.

Onconventioneel kleurgebruik en vervormingen benadrukken de vreugde van de maker en de schoonheid van het landschap.

Ebbelaar schildert met bravoure, snel en ook weer heel nauwkeurig getuige de contouren die af en toe een begrenzing aangeven. Een (kunst)schilderopleiding heeft hij niet en wellicht is dat een voordeel. Je wordt dan niet beperkt door allerlei academische voorschriften en regeltjes over perspectief, de plaats van de horizon of de kleuropbouw van een werk.

Juist door de afwezigheid van deze kennis ogen Ebbelaars schilderijen spontaan, vrolijk en heel authentiek frans. Ook grotere formaten schrikken hem niet af; op de tentoonstelling hangt zelfs een enorm drieluik.

‘Schatje, je kunt schilderen’ zei Hans van Manen, de grote maestro van de dans en de choreografie, tegen Ebbelaar toen hij de werken zag. Vanuit een heel andere achtergrond gezien kan ik niet anders dan hem gelijk geven. Han Ebbelaar toont lef op het doek en portretteert het zinderende Franse landschap met hetzelfde ogenschijnlijk gemak waarmee hij vroeger de sterren van de hemel danste.

Ebbelaar is een colorist die, gelijk de fauvisten aan het begin van de vorige eeuw, zijn doeken fel kleurt en vaak helemaal vult met de voorstelling. De ruimtelijke constructie van het totaal blijft echter in evenwicht en als je door je oogharen kijkt ervaar je -onbedoeld- de perspectivische werking van het geheel.

Het is een mooi initiatief van Parc Broekhuizen’s directeur Anita Bos om, onder de titel ‘Art at the Parc’ met regelmaat het werk van een kunstenaar te laten zien in zo’n unieke omgeving. De buitenplaats is schitterend gerestaureerd en de diverse gebouwen van het ensemble lenen zich, naast de hotel en restaurant functie, uitstekend als expositieruimte.

Onlangs bekeek ik een filmpje waarop het ‘Zwanenmeer’ gedanst wordt door Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Nog altijd fascinerend mooi net zoals Ebbelaars werken op Parc Broekhuizen die u nog tot 1 september kunt gaan bekijken! Parc Broekhuizen, Broekhuizerlaan 2, Leersum. www.parcbroekhuizen.nl

Reageren? Dat kan naar kunstenvliegwerk@caiway.nl

door Nicole van der Schaaf