De Haas arriveerde al ver vóór de eeuwwisseling in het ruimtelijke Maarn. Het overwoekerde boswachters‘krot’ aan De Laagt toverde hij ‘in twee jaar bouwvakken’ om tot een waardevol kunstenaarsparadijs met een vervolgens in etappen, idyllisch aangelegde megatuin. Ook toeristen nemen hier regelmatig een kijkje.

PASSIE Online lesgeven in de coronamaanden was voor hem niet gemakkelijk. „Vooral het heen en weer sturen van schetsen en het formuleren van tijdige aanwijzingen maakten het tot een hectische periode. Wel leer je zo snel schakelen.” In zijn voordeel is zijn bedrevenheid op schrift. „Na mijn middelbare school heb ik dan ook lang getwijfeld, alvorens ik koos voor mijn studie aan de Rietveld Academie, hogeschool voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Amsterdam”, herinnert hij zich. 

Destijds moedigde een schrijversgroep rond Remco Campert hem aan. „Dichten doe ik nog steeds”, zegt hij. „Ook woorden roepen een beeld op.” Tekenen, schilderen, aquarelleren, fotografie en het maken van beelden in klei en brons blijken echter zijn grootste passie. Zijn creaties hebben als onderwerp de vrouw en het paard, maar ook de zee, die hij ervaart als ‘even onvoorspelbaar, diep, gevaarlijk en ongrijpbaar, maar oneindig meer beweeglijk’.

GROEI Honderden amateurkunstenaars leerden de afgelopen 46 jaar van hem de kneepjes van het vak. Niet alleen rond zijn atelier, maar ook bij De Toets in Zeist, het Kunstenhuis De Bilt-Zeist en Maarn Wijzer. „De instituten zijn druk bezig om alles af te bakenen”, weet hij. ,,Komend najaar kan ik ook hier weer fysiek aan de slag. Ik spot graag talent. Wie altijd al wilde schilderen, maar geen kans zag of had, is bij mij aan het goede adres. Dat geldt ook voor wie de academie volgde, er lang niets mee kon doen, maar het nu tijd vindt voor een ommekeer. Ik ga als docent voor plezier met de penseel en aanwijsbare groei. Vooruitgang boeken voltrekt zich in stadia. Sommige beginners leveren nog niet beste eindresultaat, maar maken wel sprongen.”

De Haas heeft geen moeite met schilderijen tot vier meter breed. „Daar waar ook ik zelf ooit begon met kleine tekeningen, wil ik nu cursisten stimuleren in het durven maken van forse bewegingen. Het gaat bij schilderen allereerst om de grote lijnen, de compositie. Daarna volgt het priegelen. Wie klein start op groot doek, creëert ‘rammelende’ schilderijen, die onvoldoende spanning bieden.

HOOGTEPUNTEN De veelzijdigheid van De Haas kreeg al vroeg landelijke bekendheid. Zo portretteerde hij bekende Nederlanders en stond hij aan de basis van ‘Flight to Lowlands Paradise’ met zijn posterontwerpen voor Nederlands eerste popfestival in de polder. Ook formeerde hij ooit een creatief team voor de aankleding van het Boekenbal. „Dat was voor mij een droom”, zegt hij. „Als je dat waanzinnig goed deed, roofden de bezoekers naderhand de zaal leeg.” 

Binnen het thema ‘Reizen’ ontwierp hij levensgrote auto’s uit spaanplaat, creëerde hij vliegtuigvleugels en bussen en zette hij etalagepoppen in: „Het werd een hoogtepunt. Aan het einde van de nacht stond het publiek op elkaars schouders om de attributen los te rukken. Er bleef geen bewaaritem meer over.” De Haas werkt zowel vrij als in opdracht.

door Hanny van Eerden