Nicole van der Schaaf

Philine van der Vegte woont en werkt in Katwoude (Noord-Holland) maar heeft van oudsher een band met de Heuvelrug. Wij kennen haar van haar deelname aan ‘Het Feest van de Geest’ uit 2018 waar diverse werken van haar hand hingen in de Petrus’ Bandenkerk in Driebergen.

Op haar boerderij op het Noord-Hollandse platteland schildert en tekent Van der Vegte de wereld rondom haar: landschappen, vee en portretten. ,,….Mijn onderwerpen liggen dicht bij huis: mensen, vee en boerenlandschappen in mijn omgeving. Landschappen schilder ik en plein-air en op klein formaat, portretten naar het leven, en dieren levensgroot. Ik schilder snel en probeer de frisheid van een schets te bewaren in mijn schilderijen. De nadruk ligt op vorm en toon. Ik wil graag een tijdloze schoonheid laten zien, zonder in nostalgie te vervallen."

[FIGURATIEF WERK] Van der Vegte volgde een figuratieve schilderopleiding aan de Wackers Academie in Amsterdam waar vorm en het ambacht van de schilder uitstekend onderwezen worden. Voor haar werk ontving ze diverse prijzen en lovende kritieken. Haar portretten -vaak van lokale agrariërs- zijn soms bijna ontroerend mooi van karakter; eerlijk, helder en vrij van ongewenste ‘mooimakers’. 

Zo oogt ook haar vee, vrij in de wei of op stal: ,,….Op dit moment ligt de focus van mijn werk op het schilderen van vee en paarden. Boerderijdieren zijn deel van ons cultureel erfgoed en van ons landschap. Het zijn geen huisdieren, maar productiemiddelen. Leven en dood van deze beesten ligt in onze handen. Hun schoonheid en kracht heeft een economisch doel, en als ze dat doel niet meer kunnen vervullen eindigt hun leven. Hun fysieke kracht is, zeker van dichtbij, intimiderend, maar hun afhankelijkheid en kwetsbaarheid zijn groot."

Van der Vegte kan het in kleur, met olieverf, maar bereikt misschien nog een grotere uitdrukkingskracht in zwart-wit. Het is net als fotografie; kleur geeft veel effect maar simpel zwart-wit verraadt het talent van de fotograaf!

[VEE SCHILDERS] Het portretteren van vee, het veestuk, emancipeerde binnen de schilderkunst ongeveer aan het begin van de 17de eeuw tot zelfstandig genre. We kennen allemaal wel de grote namen die het vee vereeuwigden en nu de wanden in onze musea siert. Veelal gaat het dan om geïdealiseerde voorstellingen in een gefantaseerd landschap. Maar ook een enkel prominent geplaatst dier dat een symbolische functie kreeg, behoorde tot de mogelijkheden. Alhoewel nog eeuwenlang de fameuze 'Stier van Potter' een favoriet oefenobject was, brak er toch in de 19de eeuw een meer naturalistische tijd aan voor het veeportret.

Philine van der Vegte treedt met haar schitterende veestukken in de voetsporen van deze voorgangers, die het vee hun eigen karakter teruggaven en plaatsten in hun natuurlijk omgeving: de Hollandse weide. Kijk de schapen van Van der Vegte aan en zie het dier in al zijn waardigheid: kracht en onafhankelijkheid gaat samen met schoonheid. Maar zie tevens de kwetsbaarheid van het dier over wiens lot wij mensen beslissen. Voor hun eigenheid verdienen alle dieren ons respect net als de werken van Philine van der Vegte. Zie: philinevandervegte.com

Wekelijks is deze column een platform voor lokale kunstenaars of zij die een binding hebben met de Heuvelrug. Mail uw werk in naar kunstenvliegwerk@caiway.nl. De spelregels: Een goede foto in jpg en 1 Mb en uw verhaal erbij. Alle disciplines zijn welkom.