Nicole van der Schaaf

Het tweede werk in deze reeks is een kleurrijk schilderij gemaakt door Rini Brouwer uit Maarn. Haar inspiratiebron voor deze groep vrouwen vond Rini in Namibië, waar zij samen met man en terreinwagen met daktent rondreed ter voorbereiding van een wereldreis die later gemaakt werd.

Puur toevallig kwam het rondreizend echtpaar deze groep tegen en de snel geschoten foto werd later uitgewerkt. De nadruk binnen dit werk zit in de kleur en de groepering van de trotse vrouwen; de achtergrond was onbelangrijk, maar de scène speelt zich onmiskenbaar af in Afrika.

[BRON VAN INSPIRATIE] De kleurnuances die de schilder aangaf geven een indruk van het klimaat; de stralende zon, de hitte en de losse, katoenen kleding werd snel en expressief aangegeven. De gelig-groene bodem wordt door de dames ogenschijnlijk blootsvoets betreden en de overgang tussen land en lucht wordt gesuggereerd door een donkerder tint.

Voor veel kunstenaars die inmiddels de geschiedenisboeken bereikt hebben, was Afrika en zijn kunst- en vooral gebruiksvoorwerpen, die de inheemse bevolking maakte, een belangrijke bron van inspiratie.

Ruim tien jaar geleden werd het thema Afrika als inspiratiebron uitgelicht op een tentoonstelling in het Cobra Museum in Amstelveen. 'Maskerade' was de titel van die expositie waarop allerhande maskers te zien waren, gemaakt door beroemde kunstenaars en geïnspireerd op Afrikaanse kunstvormen. Bij de ingang van de tentoonstelling hing een meer dan levensgroot portret van Picasso met ontbloot bovenlijf en een vogelmasker op; een directe verwijzing naar de Afrikaanse maskers.

[AFRIKA] Maar ook binnen de Nederlandse kunst is het kleur- en fantasierijke Afrika niet weg te denken. De bekendste 'gebruikers' hiervan zijn diverse kunstenaars die behoorden tot de Cobragroep: onder andere Karel Appel, Constant, Eugene Brands en Corneille. Cobra kunst heeft in zijn algemeenheid veel overeenkomsten met kunstvormen uit Afrika, maar ook uit Oceanië waar kleur en primitieve weergave de schoonheid bepalen. Veel werken van Karel Appel zouden niet misstaan in een museum voor Afrikaanse kunst.

Het masker is het meest bekende attribuut binnen Afrikaanse kunstverzamelingen, afkomstig uit alle landen en streken van het Afrikaanse contingent. Ze kunnen bewerkt zijn met kalkverf, kralen, raffia, touw en schelpen en op de eerdergenoemde tentoonstelling liet Eugene Brands zijn 'vertaling' zien van zo'n masker. Hij gebruikte een basis van hout, verf, raffia en eierschalen en voorzag het van een bos woeste haren en angstaanjagend grote tanden.

[KAF ONDER HET KOREN] Nu moeten we niet alle maskers en andere voorwerpen die uit Afrika komen vatten onder het kopje 'kunst'. Veel hele gewone gebruiksvoorwerpen zijn zo mooi dat wij ze als kunst zijn gaan betitelen, maar -zoals zo vaak in de kunst- is er veel kaf onder het koren: in Afrika worden namelijk veel mooie oude vormen nagemaakt speciaal voor toeristen. Het spreekt vanzelf dat dit geen kostbare zaken zijn maar slechts souvenirs.

Rini Brouwer leerde Afrika kennen als een land van kleur en expressie die zij gebruikte in haar 'Namibië'. Ze schildert al vanaf 1997 en is autodidact maar leerde veel over kleur en vorm tijdens het volgen van diverse cursussen en workshops.

[][Re: kunstenvliegwerk@kpnmail.nl