Hanny van Eerden

De bezoekers waren de afgelopen periode niet alleen de dupe. De horecasector zelf is één van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam al in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze eerste, forse omzetdaling in zeven jaar is vooral toe te schrijven aan de maand maart. Het CBS laat zien dat met een daling van 16,8 procent de omzet van restaurants het meest afnam.

[BLIJDSCHAP] Het ook bij exploitanten van eet- en drinkgelegenheden sterk verminderde ondernemersvertrouwen neemt met de nieuwe mogelijkheden echter weer toe, al zal ook het tweede kwartaal geen al te rooskleurig beeld opleveren.

„De blijdschap over de heropening beïnvloedt wel onze visie op de verwachte ontwikkeling van het economische klimaat”, zegt Wim Vos, voorzitter van de afdeling Zuidoost Utrecht van KHN, tevens eigenaar van twee restaurants in Maarn en groothandel Vos Horeca in Maarsbergen. „De hartverwarmende reacties van de lokale gasten verhogen bovendien ons energieniveau. Het begrip voor de nieuwe regels en inrichting en het bewaren van de onderlinge afstand is verder groot. We hopen voor straks ook op blije toeristen.” 

Een controlebezoek kreeg hij al op de eerste dag. Vos: ,,De BOA was tevreden over de hygiënemaatregelen en de ruime tafelopstelling. Daarvoor hebben wij voldoende plek. We breiden dan ook niet uit in het openbaar gebied. Veel andere restaurants doen dit wel. Dat functioneert hier goed, dankzij de medewerking van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.”

[GEEN VETPOT] Ongeveer 40 procent van de horecaondernemers gaf bij de KHN enquête in de tweede sluitingsweek aan, deze overheidsmaatregel om het virus in te dammen maximaal twee tot drie maanden te kunnen volhouden, volgens Vos. „Zo is de NOW regeling teleurstellend met in de praktijk een dekking van slechts 65% van de salarissen van het personeel, want helaas is januari als peilmaand genomen en dat is geen maand voor frequent horecabezoek. Wie aanspraak maakte op die regeling, moest flink geld bijleggen. Velen hebben de vrijgevallen tijd verder besteed aan onderhoud en herinrichten.” 

Voor de rest van het jaar verwacht Vos voor restauranthouders een gemiddelde omzetdaling van 50 procent. „Buiten loopt het goed, maar kunnen we minder capaciteit benutten dan voorheen”, legt hij uit. „Binnen komen gasten pas na reservering en ervaren we minder aanloop. De omzet is sterk afhankelijk van het weer; we duimen voor een mooie zomer. Bij Restaurant Reynaert hebben we een verwarmde veranda en intussen in hoogte verstelbare windschermen aangebracht. Zo is het tot laat in het jaar goed toeven.”

[BLIJVERTJE] Restaurant ’t Vosje zet het half maart geïntroduceerde afhaal- en bezorgconcept voort. Dit is zo succesvol dat het als blijvertje de moeite waard is, volgens zoon Dennis. „Daarnaast ben ik blij dat ik hier weer gasten aan tafel kan bedienen. De afgelopen weken ging ik dankbaar aan de slag bij hoveniersbedrijf De Bremstee. Ik werk graag met mensen en dat kon daar ook, maar de horeca ligt mij heel na aan het hart.”