Wilco Willemse

Anja Brouwer van Anja’s Haarstudio maakte een vreugdesprongetje toen ze hoorde dat haar kapsalon in Amerongen weer open mocht: ,,Wat mis je je klanten dan zeg! Ik heb veel lieve kaartjes en cadeautjes gehad, dat gaf echt een goed gevoel'', zegt ze.

,,Vorige week hebben we twee dagen gebeld met al onze klanten, ons online reserveringssysteem was uitgeschakeld. Zo konden we zelf bepalen dat de mensen die we als eerste hebben afgebeld half maart, nu als eerst kunnen komen, wel zo eerlijk. We werken de komende twee weken elke dag met vier kapsters en van acht tot acht, dan hebben we iedereen weer gehad.” In de Amerongse zaak is alles coronaproof: ,,We gebruiken de achterdeur als hoofdingang en de voordeur als uitgang. In mijn eigen keuken wachten de mensen die in de verf of krullers zitten, zodat we in de salon verder kunnen werken.''

[HANDHAVING] Zelf dragen we handschoenen en mondmaskers. De tweede dag dat we open waren, zijn de mannen van handhaving op bezoek geweest en die waren zeer tevreden met de genomen maatregelen.”

[EIGEN HANDDOEK] Ook de fysio’s bij PMI Rembrandt ontvangen weer cliënten: ,,Bij voorkeur nog steeds het liefst videoconsulten”, vertelt fysiotherapeut Niels van der Schee. ,,Voor de noodzakelijke behandelingen zoals massages of dry needling komen mensen weer naar de praktijk. Bij het maken van een afspraak worden vragen gesteld. Als er geen belemmeringen zijn, kunnen we behandelen. Met zo veel mogelijk afstand, maar dat lukt niet altijd. We werken altijd met een mondmasker en handschoenen aan en alleen wij openen en sluiten de deuren. Cliënten moeten hun eigen handdoek meenemen en na behandeling ontsmetten we alles. Ook vragen we om stipt op tijd te komen voor een behandeling en niet de comfortabele tien minuten eerder.”

De crisis bracht PMI ook nieuwe en goede dingen. Van der Schee: ,,Zo blijkt een vergadering online prima te kunnen, dat scheelt veel reistijd. Ook hebben we versneld een programma voor huiswerkoefeningen in gebruik genomen. En we hebben bij De Ridderhof beweeglessen gegeven aan de ouderen daar. Wij buiten op het veld, zij op hun balkon. Dat was geweldig.”

[LIGSTAND] Daniëlle Figge is pedicure in Leersum: ,,Het zijn lange dagen, maar dat doe ik graag. Normaal werk ik ongeveer 25 uur per week, nu meer dan 40. Zo kunnen alle klanten weer snel terecht. Tussen de klanten plan ik steeds een kwartier om alles schoon te maken. Voor nu behandel ik wel eerst alle basisklachten, nagels vijlen en lakken kan later wel weer. Klanten moeten even wennen als ze weer in de stoel plaatsnemen. Ik zet de mensen in de ligstand, waardoor we meer afstand kunnen bewaren.”

Eén ding gaat Figge aan het hart: ,,De cliënten in de verzorgingstehuizen mag ik nog niet bezoeken. Alles wordt daar nog tegengehouden, terwijl bijvoorbeeld diabeten of mensen met wonden of ontstekingen aan hun voeten echt behandeld moeten worden.”