Afbeelding
Foto: Paul Nolens/BDU

Asbest op SGM kost gemeente een ton extra

2 februari 2012 om 00:00 Voorpagina

HEUVELRUG/MAARSBERGEN - Bij renovatiewerkzaamheden bij Scholengemeenschap Maarsbergen (SGM) is afgelopen zomer asbest verwijderd. Extra kosten: € 96.000,-. Wethouder Elisabeth van Oostrum (D66) wist tot december niets van deze tegenvaller. Van Oostrum: ,,Als gemeente draaien wij op voor de kosten voor het verwijderen van asbest in scholen. De ambtenaren waren al langer op de hoogte van de asbestsanering bij de SGM maar het college is tot vorige maand niet op de hoogte gesteld.”

door Paul Nolens

Voordat de renovatiewerkzaamheden in de zomer konden beginnen, werd in voorjaar al onderzoek naar asbest bij SGM gedaan. Bij deze eerste inventarisatie werd ingeschat dat het verwijderen van het asbest zo’n € 50.000,- zou gaan kosten. Bij het daadwerkelijk verwijderen van het asbest, in de zomervakantie, bleken deze kosten bijna twee keer zo hoog uit te vallen. Onderwijswethouder Van Oostrum wist tot december niets van het verwijderde asbest en de daaraan verbonden kosten. Omdat in het Integraal Huisvestingplan (IHP) voor scholen op de Utrechtse Heuvelrug financieel geen rekening is gehouden met het verwijderen van asbest, komen deze kosten als extra lasten bij de gemeente te liggen. ,,De aanwezigheid van asbest wordt als een constructiefout gezien en constructiefouten komen voor rekening van de gemeente. Het staat niet ter discussie dat het asbest verwijderd moest worden”, vertelde Van Oostrum aan de gemeenteraad.

Lees meer in NieuwsbladDeKaap.nl - StichtseCourant.nl van 2 februari.

advertentie
advertentie