Lang wachten op vergunning

3 februari 2011 om 00:00 Voorpagina

HEUVELRUG - Een verbetertraject van € 1 miljoen in gang zetten, maar niet je best doen om de besteding te controleren. Zo luidt de kritiek van de Rekenkamercommissie op een gemeentelijke reorganisatie. Die moet een einde maken aan achterstanden bij het verlenen van vergunningen.

Politiek liet zich geruststellen met vage beloften

door Michiel Schaaij

Een woning vergroten of een nieuwe schuur bouwen? Wie een vergunning van de gemeente nodig heeft, moest de afgelopen jaren een fikse wachttijd voor lief nemen. Die mankerende dienstverlening was een erfenis van de gemeentelijke herindeling uit 2006. De kwaal verergerde doordat de betrokken afdeling niet over genoeg mankracht kon beschikken.

Bij inwoners leidden de vertragingen tot boze gezichten. Sommige Heuvelruggers stapten zelfs naar de rechter, nadat de behandeltermijn van hun bouwaanvraag was verstreken. Die gang van zaken kwam de bestuurskracht en de dienstverlening van de gemeente niet ten goede, zegt de Rekenkamer achteraf. Maar door invoering van de nieuwe wet omgevingsrecht moest de hele werkwijze rond het verlenen van vergunningen op de schop.

Een reorganisatie die volgens aftredend voorzitter Henk Satijn als geroepen komt. Het onderzoek daarnaar was zijn laatste klus in de Utrechtse Heuvelrug. De Rekenkamer verdiepte zich in een groot aantal documenten en hield interviews met raadsleden, wethouders en ambtenaren. De kritiek die uit de quickscan naar voren komt, is niet mals. Er werd een miljoen ter beschikking gesteld zonder een concreet plan van aanpak en zonder doelen, zo moppert de Rekenkamer.

Bovendien werd de gemeenteraad niet geïnformeerd over de stand van zaken bij het wegwerken van de achterstanden. De meeste raadsleden namen niet eens de moeite om nadere informatie op te vragen. ,,Algemeen bestaat de indruk dat de raad zich met vage beloften gerust heeft laten stellen”, zegt de onderzoekscommissie.

De conclusie van de Rekenkamer lijkt dan ook onontkoombaar: ,,de gemeente had de afdeling en het verbetertraject niet in de greep”. De beschuldigende vinger wijst daarbij naar alle niveaus van de gemeentelijke organisatie en de Rekenkamer noemt de betrokken afdeling ,,een koninkrijkje”.

Inmiddels zijn de achterstanden wel afgenomen, maar nog niet verdwenen. Tot op de dag van vandaag is er een stroeve afstemming tussen verschillende afdelingen, zo valt in een toelichting te lezen. Voor burgers die slechte ervaringen hebben opgedaan met het aanvragen van een vergunning, trapt de Rekenkamer ten slotte een open deur in. ,,De attitude jegens inwoners draagt niet bij aan een goede kwaliteit van dienstverlening”, schrijft Satijn. Later dit jaar evalueert de gemeente de gemeente de invoering van de wet omgevingsrecht. Dan zal blijken of de kwaliteit en het niveau van de dienstverlening zijn verbeterd.

advertentie
advertentie