Afbeelding
Foto Adobe

Groeiend percentage online aankopen maakt investering in magazijn interessant

13 maart 2023 om 16:23 Partnercontent

Bedrijven in de regio Driebergen en Leersum, maar ook elders in Nederland, doen er verstandig aan een investering in hun magazijnen en opslagloodsen te overwegen. Het geldt in het bijzonder voor ondernemers die voornamelijk online actief zijn, of voornemens zijn hun focus naar het internet te verleggen in de komende jaren. Uit onderzoek blijkt dat het percentage online aankopen van de gemiddelde Nederlandse consument de afgelopen tijd sterk is toegenomen. Die trend zal zich doorzetten richting tenminste 2027; op dat moment zal meer dan 40% van de aankopen online gedaan worden. Het maakt dat bestellingen snel moeten kunnen worden verzonden vanuit de diverse magazijnen en distributiecentra. Investeringen in een nieuwe reachtruck, een uitbreiding van het pand zelf en bijvoorbeeld in een WMS (warehouse management system) kunnen benodigd zijn om aan de toenemende vraag te blijven voldoen. 

Duurzaamheid een steeds belangrijker thema voor ondernemers

Bij het doen van dergelijke investeringen is het niet alleen zaak rekening te houden met de veranderende markt. Minstens zo belangrijk is het om te letten op de duurzaamheid van dergelijke investeringen. Zo kiest men bijvoorbeeld niet langer voor een heftruck op diesel, maar gaan ondernemers voor een duurzame elektrische smalle gangen truck. De keuze voor een elektrisch model draagt bij aan een maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen, waarbij het milieu niet onnodig zwaar belast wordt. Dat is niet de enige reden om hiervoor te kiezen. Ook voor medewerkers is het prettiger te werken in een omgeving, waar zij niet voortdurend geconfronteerd worden met de uitlaatgassen van een heftruck op diesel. De afgelopen jaren hebben producenten van deze elektrische heftrucks fors in hun materieel geïnvesteerd; onder meer Mitsubishi biedt kwalitatief hoogwaardige modellen aan voor magazijnen en distributiecentra. 

Kies voor het gebruik van een WMS  

Zoals eerder aangehaald werd in dit artikel, is ook het gebruik van een WMS (warehouse management system)interessant voor ondernemers. Met dergelijke software houden zij relatief makkelijk grip op de voorraden. Niet alleen binnen hun voornaamste magazijn, maar ook binnen de andere aangesloten distributiecentra. Een WMS valt in veel gevallen te koppelen aan een webshop of andere verkoopkanalen, om de voorraad real-time te kunnen volgen. Richt processen zo in, dat je bij een afnemende voorraad automatisch een bestelling kunt plaatsen bij de leverancier ervan. Zo is de voorraad tijdig aangevuld en hoeven consumenten niet teleurgesteld te worden met een lange levertijd. Het automatiseren van dergelijke processen binnen magazijnen zal de komende jaren steeds belangrijker worden voor ondernemers. Het helpt hen de concurrentie voor te blijven; automatisering werkt 24/7 en is veel goedkoper dan het inzetten van personeel. Met de krapte op de arbeidsmarkt in het achterhoofd is het daarbij interessanter dit personeel elders binnen de organisatie te gebruiken. 

advertentie
advertentie