Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. Pixabay

Rekenkameronderzoek: ‘Uitvoering schulddienstverlening RSD op peil, maar ruimte voor verbetering’

6 juni 2023 om 12:24 Overig

HEUVELRUG ,,De Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD) heeft haar schulddienstverleningsproces goed op orde. Inwoners zijn tevreden over hun ervaringen met de RSD. Het is echter lastig te beoordelen welk resultaat de RSD behaalt.” Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van vier rekenkamercommissies in de regio Utrecht.

Het onderzoek, uitgevoerd door het Verwey Jonker Instituut in opdracht van de rekenkamercommissies van de gemeenten Utrechtse Heuvelrug, Bunnik, De Bilt, en Zeist, wijst uit dat de RSD een professionele en betrokken organisatie is waarin het uitvoeringsproces van schulddienstverlening over het algemeen goed verloopt, is te lezen in een persbericht. 

PREVENTIE EN NAZORG

,,De dienst verricht veel inspanningen om mensen met schulden te bereiken en werkt goed samen met netwerkpartners. Er is ruimte voor verbetering op het gebied van preventie en nazorg. Daar heeft de RSD de laatste jaren weinig activiteiten op gericht”, aldus het onderzoek. 

RESULTAAT

In hoeverre de inspanningen van de RSD ook echt resultaat opleveren, de belangrijkste onderzoeksvraag, kan niet worden aangetoond. Er is te weinig informatie over de resultaten van de schulddienstverlening om dit goed te kunnen beoordelen. Bijvoorbeeld: hoeveel procent van de klanten van de RSD is uiteindelijk schuldenvrij? Vanuit de gemeenteraden wordt ook niet op deze informatie gestuurd. De rekenkamercommissies adviseren dan ook om te zorgen voor een betere informatievoorziening over de resultaten van schulddienstverlening.

Binnenkort bespreken de rekenkamercommissies in een gezamenlijke, besloten, sessie de resultaten van het onderzoek met genodigden uit de RSD-gemeenten en het werkveld. Het onderzoeksrapport wordt daarna door de gemeenteraden behandeld.

advertentie
advertentie