Concentratie bij het ingaan van de bocht.
Concentratie bij het ingaan van de bocht. Ronald Stiefelhagen

Tweede plek bij de BSR Electric Kart Series in Amay

1 augustus 2022 om 21:34 Overig Deel je nieuws

Leersum – Zondag 31 juli reed coureur Lukas Stiefelhagen (15) zijn tweede wedstrijd in een elektrische outdoor kart. Op Circuit Amay in België behaalde hij de tweede plaats.

Lukas doet dit seizoen aan drie wedstrijden van de BSR Electric Series mee. Het doel hiervan is om ervaring op te kunnen doen met elektrisch racen. De tiener wil graag zelf betrokken zijn bij de verduurzaming van de racesport en dit ook actief promoten. Dus na zijn eerste race op Venray op 28 mei, stond dit weekend Amay op het programma.

Hij reed er in de EK-PRO klasse met een huurkart van de Letse fabrikant Blue Shock Race, voorzien van een sterke 25kW power unit. Deze karts kunnen een topsnelheid van wel 135 km/u behalen. Op het kleine, bochtige circuit van Amay, met de hoogteverschillen van de Belgische provincie Luik, worden dit soort snelheden echter niet bereikt. De uitdagende lay-out vraagt om flink wat stuur- en remwerk. Inhalen is er niet gemakkelijk. Voor Lukas was het zijn eerste keer op dit circuit. Op de zaterdag werden enkele korte trainingen afgewerkt om de baan te leren kennen. Op de zondag werden de wedstrijden gereden.

In de kwalificatie kwam Lukas tot de derde tijd (‘P3’). Dat bepaalde zijn startpositie voor race 1. Direct na de start van de eerste race schoof Lukas al op naar P2. Hij wist deze tweede plek in race 1 en 2 te behouden, maar de leider bleef vooralsnog buiten bereik. Dus besloot hij onderweg zijn banden wat te sparen, om zo in de laatste twee races toe te kunnen gaan slaan.

Maar het liep allemaal anders. Voorafgaande aan race 3 duurde het lang voordat zijn accu voldoende was afgekoeld om aan de oplader te kunnen. Daardoor liep het hele programma wat uit en werd race 4 helaas geschrapt uit het programma. Direct na de start van race 3 pakte Lukas knap de leiding. Zijn vader had de bandenspanning aangepast en de snelheid zat er dit keer goed in. Lukas wist vervolgens de nummer 2 rondenlang achter zich te houden. Totdat het noodlot toesloeg. Tegen het einde van de race begon Lukas ineens remkracht te verliezen. Even later eindigde hij in het gras met een compleet weggesleten remblok.

Ondanks deze ‘DNF’ (did not finish) is Lukas als tweede in het dagklassement geëindigd. En er is weer heel veel bijgeleerd over de verschillen tussen elektrisch racen en het racen met verbrandingsmotoren. In het NXT GP Dutch Open toernooi rijdt Lukas dit jaar het volledige kampioenschap van de RK1 klasse, dat hij op dit moment leidt. Zijn CO2 uitstoot daarvan wordt gecompenseerd. 

Lukas wordt dit seizoen bijgestaan door P4N, Expert Leersum, Hoor & Zie, Heuvelrug Keukens, Deur Makelaars, NewSolar, Electriffy, Hendriks Airbrush, en The Maxx. Heeft u ook interesse om uw bedrijfsnaam aan dit jonge talent te verbinden? Neem dan eens een kijkje op lukasstiefelhagen.nl of @lsgofast op Instagram en Facebook.

Elektrische karts hebben veel kracht en snelheid.
Een detail van de elektrische kart met rechts de accu.
Het circuit van Amay heeft een uitdagende lay-out.
Lukas aan de leiding in race 3.
advertentie
advertentie