Kijk op Cultuur: Wat is mooi in beeldende kunst?

3 juni 2011 om 00:00 Cultuur

Het aardige van een column is, dat het geen recensie maar slechts een vluchtige registratie is. Een mening of een beschouwing die, mits het binnen de perken van het openbaar fatsoen blijft, buiten verantwoordelijkheid van de redactie geschreven wordt. Natuurlijk wordt aan sommige zaken wel aandacht gegeven in overleg met de redactie. Zo ook in de column over het festival ‘Kunst, overal op de Heuvelrug’. Arris Tijsseling, kunstenaar/deelnemer aan dit festival is boos geworden over die column (van 5 mei) onder de titel ‘Kunstfestival op de Heuvelrug’.

door Nicole van der Schaaf

Lang voordat het festival van start ging, ontving ik het materiaal in de vorm van foto’s en opgave van websites. Voor het publiek en de deelnemers is het doorgaans handig dat er zowel tevoren als tijdens het evenement melding gemaakt wordt van een dergelijke gebeurtenis. De bewuste column was dus slechts het voorafje, een registratie van wat er aan zat te komen. Géén recensie dus!

Opzettelijk noemde ik geen namen in de column. Tenslotte is deze column niet bedoeld voor eindeloze opsommingen van namen van deelnemers. Die horen alfabetisch gerangschikt en voorzien van een afbeelding thuis in de catalogus.

Voor één deelnemend duo maakte ik een uitzondering: Katri en Roeland Schweitzer uit Amerongen. Zij creëerden het ‘Gouden Ei’ op de schoorsteen dat afgebeeld stond bij de gewraakte column. Of ik dit nu zo mooi vind? Wie vertelt mij nu eens wat mooi is in de beeldende kunst. Als je je best doet op een kunstacademie en tijdens een universitaire studie kunstgeschiedenis wordt de spoeling steeds dunner; de ‘schoonheidsbeleving’ wordt als het ware aangetast door de ballast die kennis heet en altijd op de voorgrond treedt.

Een dergelijk geoefend oog heeft aan één blik genoeg om de ware intentie van de kunstenaar de onderscheiden en dan gaat het niet alleen om kwaliteit.

Die ware intentie is zeker aanwezig bij het duo Schweitzer, die beiden de enorme drive, de bijzondere ideeënwereld en de expressieve lef hebben om altijd weer te verrassen. Over de vorm waarin en het ambacht waarmee een en ander tot stand komt valt te twisten; dát is nu eenmaal een van de aardigste zaken rond beeldende kunst.

De Schweitzers zijn van veel markten en technieken thuis, maar de kunstenaar anno nu moet ook heel veel kunnen. Hij/zij is ondernemer, ziener, manager, uitvinder en virtuoos tegelijk en we mogen daarom blij zijn dat al dat denkwerk en ambacht van de hedendaagse kunstenaar inmiddels zichtbaar gemaakt is.

Onder de titel ‘Hollandse Meesters in de 21ste eeuw’ zijn nog tot 26 juni in de Kunsthal in Rotterdam twintig filmportretten te zien van kunstenaars aan het werk.

Voor het werk van het duo Schweitzer kunt u binnenkort terecht op twee tentoonstellingen, in Amerongen en in het Apeldoornse gemeentehuis.

Zie hiervoor: www.schworks.nl

Reacties: artprom@wxs.nl

advertentie
advertentie