Afbeelding
Fietsersbond

‘Fietsers in gevaar op Rijsenburgselaan’

7 mei 2021 om 14:14 Verkeer en vervoer

DRIEBERGEN De Fietsersbond is niet te spreken over een aantal nieuwe verkeersmaatregelen op de Rijsenburgselaan in Driebergen. De bond verwacht dat de snelheid van het autoverkeer omhoog zal gaan en dat dat ten koste gaat van de veiligheid van fietsers. 

,,De Fietsersbond is al jarenlang een vaste gesprekspartner van de gemeente in het verkeersberaad. Maar nu heeft het college van burgemeester en wethouders zonder overleg besloten tot nieuwe verkeersmaatregelen voor de Rijsenburgselaan in Driebergen-Rijsenburg. In twee afzonderlijke besluiten heeft de gemeente vastgesteld, bij de vijf wegversmallingen op deze weg voorrangsborden te gaan plaatsen, en tegelijkertijd alle zijwegen voorrang te laten verlenen. De snelheid van het verkeer zal hierdoor omhoog gaan”, zegt Onno Schoonderwoerd van de Fietsersbond.

De Fietsersbond heeft grote bezwaren tegen deze beslissingen. ,,Als automobilisten ‘automatisch’ voorrang krijgen bij een deel van de wegversmallingen, zullen deze versmallingen nauwelijks nog snelheidsverlagend werken. Autoverkeer en fietsverkeer zijn op deze weg niet van elkaar gescheiden, de suggestiestroken aan de zijkant zijn pure suggestie, want de weg is te smal om automobilisten elkaar te laten passeren zonder op de suggestiestrook te komen. Een nog hogere snelheid van het autoverkeer zal fietsers nog meer in gevaar brengen, met in geval van een aanrijding mogelijk ernstig letsel als gevolg van het grotere snelheidsverschil. Als alle kruisingen van fietspaden met de Rijsenburgselaan bovendien voorrangskruisingen voor het autoverkeer worden, zullen vele automobilisten ook geen reden meer zien, alert te zijn op mogelijk overstekende fietsers. Om het ondiplomatiek te stellen: ‘lekker doorscheuren’ wordt de norm, de versmallingen nodigen uit tot ‘sportief rijgedrag’. Genoemde kruisingen zijn echter óók belangrijke oversteekplaatsen voor scholieren en bezoekers aan de kinderboerderij en de sportvelden, kennelijk is hun veiligheid van ondergeschikt belang.”

‘Lekker doorscheuren’ wordt de norm, de versmallingen nodigen uit tot ‘sportief rijgedrag’

Als ‘verdediging’ van dit besluit noemt gemeente Utrechtse Heuvelrug volgens Schoonderwoerd de Rijsenburgselaan een ‘gebiedsontsluitingsweg’, ,,hoewel deze weg in 2010 in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) niet als zodanig is gekenmerkt. ‘In de landelijke richtlijnen is opgenomen dat gebiedsontsluitingswegen voorrang hebben op andere kruisende wegen’ staat in de Staatscourant van 25 maart. Echter, de keuze is gemaakt om de Rijsenburgselaan, net als de Horstlaan en de Loolaan als ‘wijkontsluitingsweg’ aan te wijzen. Voor deze zelfbedachte term zijn geen landelijke richtlijnen. En, waarom wordt de Rijsenburgselaan wel aangepakt en worden de Horstlaan en de Loolaan dan niet?”

De Fietsersbond afdeling Utrechtse Heuvelrug meent dat deze besluiten ,,op onbehoorlijke wijze” tot stand gekomen zijn, vervolgt Schoonderwoerd. ,,Hoewel wethouder Boonzaaijer op 12 maart 2020 de gemeente desgevraagd nog de toezegging deed, de kennis en ervaring van de Fietsersbond te benutten bij het voorbereiden van besluiten, is er geen enkel overleg geweest. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is in 2010 vastgelegd dat het gebruik van de fiets en het lopen gestimuleerd moet worden. De gemeente Utrechtse Heuvelrug doet nu het tegenovergestelde: de veiligheid van fietsers en voetgangers acht men rücksichtslos minder belangrijk. Alleen als echt infrastructurele aanpassingen gemaakt worden, voor het deel van de Rijsenburgselaan binnen de bebouwde kom vrijliggende fietspaden aanleggen, zou het nieuwe voorrangsregime eventueel te rechtvaardigen zijn.”

De Fietsersbond heeft in een brief aan het college bezwaar gemaakt en verzocht om een heroverweging van de voorgenomen maatregelen.

advertentie
advertentie