Gerard en Diante Hardeman met hun team.
Gerard en Diante Hardeman met hun team. Gizella Komondy

‘Consument kiest steeds vaker voor ambachtelijke slager’

26 maart 2021 om 07:00 Zakelijk

MAARN Gerard en Diante Hardeman van de Maarnse Slagerij zagen de afgelopen jaren de wensen van de consument veranderen en de waardering voor de ambachtelijke slager toenemen. ,,Mensen eten bewuster, hechten veel waarde aan kwaliteit en stellen vragen over de herkomst van het vlees. Daarvoor zijn ze bij ons aan het juiste adres.”

De maatschappelijke trend dat mensen heel bewust omgaan met vleesconsumptie herkent Gerard. ,,De meeste mensen eten vlees met mate en wisselen af met vis en soms een ‘meatless monday’. We merken ook dat ze kwaliteit van het vlees steeds belangrijker vinden en daarom liever vlees bij een echte slager kopen.”

Daarnaast hebben klanten veel vragen over de herkomst van het vlees omdat ze dierenwelzijn, milieu en hun eigen gezondheid belangrijk vinden. ,,Een slager kan die vragen beantwoorden, voorverpakt vlees in de supermarkt niet. Ook daarom kiezen klanten vaker voor een ambachtelijke slager.”

TREND Een andere trend die de slager ziet is de groeiende vraag naar ambachtelijk gemaakte slagersproducten. ,,We maken zoveel mogelijk zelf in de slagerij en koppelen het vaak aan een thema. Zo hebben we nu ‘De Winterse Weken’ met erwtensoep, curryworst en onze populaire lawinebol. Onze klanten weten dat te waarderen en proeven het vakmanschap en de pure ambacht.”

HEUVELRUGVLEES Gerard en Diante staan honderd procent achter de producten die ze verkopen. ,,We verkopen Heuvelrugvlees van regionale boeren. De dieren hebben een goed leven bij deze boeren, veel ruimte, vrije uitloop, goede voeding en krijgen zo min mogelijk antibiotica. Daardoor is het vlees gezonder, lekkerder en verser.”

Het overgrote deel van de bevolking vindt regelmatig een stukje vlees gewoon lekker, zo blijkt uit onderzoek. ,,Slechts 3,9 procent is honderd procent vegetariër. Er is, behalve in het barbecueseizoen, weinig vraag naar onze vegetarische producten.”

De week zonder vlees vindt de slager dan ook niet echt zinvol. ,,Vlees is een belangrijke bouwstof en hoort in een gevarieerd voedingspatroon. Ik geloof meer in een structureel gezond en gevarieerd eetpatroon met vis, verantwoord vlees en af en toe een vleesloze dag.”

LEKKERSTE GEHAKTBAL Niet alleen klanten op de Heuvelrug waarderen het vlees van de slager uit Maarn. Een paar jaar geleden werd hij landelijk derde in de slagerswedstrijd voor de lekkerste gehaktbal. ,,Dat heeft voor goede publiciteit gezorgd. Zelfs nu nog komen toeristen af op de beste gehaktbal van de provincie.”

REGIOFUNCTIE ,,Onze slagerij bestaat dit jaar tien jaar. We zijn er trots op dat we stap voor stap een mooi bedrijf hebben opgebouwd en merken dat steeds meer klanten uit de regio ons weten te vinden. Dat we finalist zijn geworden in de Ondernemer van het Jaarverkiezing, is een leuke kans om De Maarnse Slagerij te profileren en te laten zien wie we zijn en wat we doen.”

De Ondernemer van het Jaarverkiezing Utrechtse Heuvelrug op 24 maart 2020 ging door de coronamaatregelen niet door. Het feest werd nog een paar keer verzet maar uiteindelijk ging het hele feest niet door. Daarom zijn alle negen finalisten tot winnaar uitgeroepen. In een serie verhalen komen alle finalisten aan bod bij De Kaap/Stichtse Courant. Joke van Grootveld, namens de organisatie: ,,Zo zetten we ze allemaal nog één keer in de spotlights.”

advertentie
advertentie