4 november 2013 om 00:00 Nieuws

Eduart Baçe exposeert in Paddestoel

Polyfonie betekent binnen de muziekleer zoveel als op muziek gezette meerstemmigheid. De kunstenaar Eduart Baçe (1967) schildert, tekent en maakt beelden; hij staat dus voor meerstemmigheid in de beeldende kunst. Voor zijn tentoonstelling in de Doornse galerie ‘De Paddenstoel’ koos hij daarom de titel ‘Polyfonie’. Het werk van de in Doorn woonachtige kunstenaar bleef lang een goed bewaard geheim op de Heuvelrug. In zijn geboorteland Albanië, in Griekenland, in België en elders in Nederland exposeerde hij al eerder.

Baçe kreeg een klassieke opleiding als beeldhouwer aan de academie van de Albanese hoofdstad Tirana. In 1990 studeerde hij daar af en in 1994 kwam hij naar ons land waar hij opnieuw een opleiding volgde aan een kunstacademie, met als doel een betere aansluiting te vinden binnen het westerse kunstklimaat. Een geoefend oog herkent in het werk van Baçe het klassiek ontwikkelde tekentalent dat gevormd werd onder het ijzeren regiem van de kunstopleidingen in Oost-Europa. Voeg daarbij de vrijheid die potlood en penseel ontwikkelden in de westerse wereld van ná 1950 en je krijgt intrigerende werken als die van Baçe.

Kosovo serie

Op de tentoonstelling zijn onder meer portretten te zien van Kosovaarse vluchtelingen die midden jaren negentig naar ons land kwamen. De jonge geschiedenis van Kosovo ligt nog vers in het geheugen. De ontreddering, maar ook de gelatenheid van de groepen vluchtelingen kwam op ons netvlies terecht middels de dagelijkse televisiebeelden in de periode 1999-2000. Op de portretten van Baçe krijgen diezelfde vluchtelingen een identiteit; het zijn mensen, trots of gebroken, vol goede moed of juist afwachtend. Stuk voor stuk zijn het mooie portretten, soms geeft het schraal gebruik van kleur het idee van een snelle impressie. De portrettenreeks kwam tot stand toen Baçe als tolk fungeerde voor de vluchtelingen uit Kosovo. Volgend jaar hoopt de kunstenaar de portretten ook te kunnen exposeren in Kosovo.

Voor het eerst zullen op de tentoonstelling in De Paddestoel ook tekeningen te zien zijn waarop scènes uit zijn jeugd in Albanië te zien zijn alsook ontroerende werken waarop zijn moeder voor hem poseerde. ‘Ik ben opgegroeid met weinig middelen’ zegt hij zelf, ‘en toch was ik happy als kind. Hier in het westen willen mensen steeds meer en ze zijn nooit blij….’. Het toenmalige regiem in Albanië verbood veel, ook op het gebied van kunst en cultuur en opleidingen aan een kunstacademie stond in het teken van de propaganda voor het socialistisch ideaal. Naaktportretten en alle vormen van het abstract expressionisme waren verboden. Toch kan Baçe er niet over treuren dat hij het heeft meegemaakt. ‘Ik besef veel beter wat ik nu heb….’.

De Paddestoel, Moersbergselaan 3, Doorn. Opening: 9 november, 16.00 uur.

Op 17 nov. vertelt Baçe over zijn werk en zal de Albanese pianiste, Mirsa Adami een concert verzorgen in De Paddestoel. Voor info: www.paddestoeldoorn.nl én www.baceart.nl

Re: kunstenvliegwerk@kpnmail.nl

advertentie
advertentie