23 oktober 2013 om 00:00 Nieuws

Van verkeersvisie tot wegenplan.

Structureel advies aan de Raad.

Amerongen- In 2012 werd het onderzoeksrapport “Verkeer in Utrecht Z-O” gepresenteerd. Met name de situatie in Amerongen en wijdere omgeving kwam daarin aan de orde. Ook werd een toekomstbeeld van het verkeer tot 2030 geschetst. In feite werd er toen een verkeersvisie voor de hele regio neergelegd.

Amerongen was al in 2004 onderwerp van verkeersstudie geweest, resulterend in een nota “ Verkeer kern Amerongen”. Door de herindeling in 2006 is daaruit niets voortgekomen , behalve enkele aanpassingen aan kruispunten. Aart Kroeze, verkeersdeskundige, heeft genoeg van dit dralen en neemt actie. Op 31 oktober biedt hij aan Raad en Politiek zij doorwrochte wegenplan aan waarvan hij hoopt dat het uitgekozen wordt voor verdere behandeling in de Raad.

Door Manus van Gent.

Rapporten, onderzoeken, visies en nota’s – zij leverden in 10 jaar tijd geen enkele structurele oplossing op voor de verkeersproblematiek in Amerongen en omgeving. Inwoners van de kerndorpen ervaren dagelijks de drukte en onveiligheid van het toenemend autoverkeer, maar uitzicht op verbetering is ver weg.

Aart Kroeze heeft zich terdege verdiept in alle visies en beleidsnota’s en concludeerde dat uiteindelijk en alleen structurele maatregelen bij de wegen een duurzame oplossing kunnen bieden.

In een prettig leesbaar rapport ontvouwt hij zijn wegen- voorstel, voorzien van kaarten, details en argumenten.

Hij komt tot twee hoofdvarianten in wegen- verandering.

Variant1) Plan voor Amerongen, maar meteen ook voor Leersum, Langbroek, Doorn, Wijk bij Duurstede en de buitenwegen. De N226 verlengen tot rotonde Maarsbergseweg met een kortsluiting van de N225 ( Amerongen Leersum) met de verlengde N226. ( Rondweg om Leersum Zuid. Veer Eck en Wiel verplaatsen of combineren met Ingense Veer. Tenslotte in deze variant de Bertus Leendersweg verlengen om Amerongen N.W., aansluitend op de Bergweg.

Op de bijgeleverde kaarten kan men de logische en gunstige gevolgen van deze wegen -verbetering ervaren.

Variant 2). Deze optie geeft alleen voordelen voor Amerongen ( Oude Dorp) en de Koenestraat. Voor de dorpen Leersum, Doorn en Wijk biedt dit geen verkeer soulaas.

Voorstel is een Zuidwestelijke rondweg om Amerongen, van de Veerweg tot aan de Galakrotonde. Verder een verlengde B. Leendersweg, om Amerongen N.W ,.tot aan de Bergweg. Het veer Eck en Wiel blijft intact. Over aspecten als financiën, milieu en landschap is in dit kader niet gesproken. “ Dat ligt niet op mijn weg”. Aldus de auteur.

Aart Kroeze wil graag een platform voor zijn wegenplannen, zodat het democratisch besluitvormingsproces versterkt wordt. Zoals ook de bedoeling is van de Consent-methode die de Gemeente hanteert.

U kunt het volledige rapport bestellen en ook informeren naar een download.

e-mail kroeze-grift@kpnplanet.nl

tel. 0343 453585

advertentie
advertentie