Pleidooi voor lange tunnel Maarsbergen

16 juli 2013 om 00:00 Nieuws

MAARSBERGEN - 'Het historisch hart Maarsbergen leeft' is te lezen op het spandoek bij het veelbesproken kruispunt in het dorp. Met het in één keer ondertunnelen van spoorweg en kruispunt, zodat doorgaand verkeer ook echt ongehinderd door kan rijden, ziet het dorpscomité van Maarsbergen het dorp herleven.

door Monique José Timmermans

De dorpskerk liep afgelopen vrijdag vol bestuurders van de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Woudenberg en de provincie. Ook ProRail en Rijkswaterstaat hadden aan de uitnodiging gehoor gegeven om de situatie ter plaatse in ogenschouw te nemen. ,,Het aantal verkeersbewegingen op het kruispunt groeit van 14.000 per dag naar 20.000 per dag in 2020. De verbinding tussen de dorpswijken gaat daardoor nog meer verloren", legde Ruud Hartvelt de aanwezigen namens het dorpcomité uit. En hij benadrukte op die manier de noodzaak van een duurzame oplossing. Het plan Huyser/Hartvelt voorziet daarin omdat net als de spoorkruising ook het kruispunt ongelijkvloers wordt.

Tegenwind

Het Huyser/Hartvelt plan was de avond tevoren nog doorgenomen met de Maarsbergse bevolking, waarbij tegenwind uit onverwachte hoek kwam. Enkele bewoners van de Tuindorpweg vrezen een toename van de verkeersdrukte rond hun huis. ,,We krijgen ook een weg langs de achtertuin", aldus Marcel Besemer. ,,Maar we zijn vooral geschrokken, omdat we over dit nieuwe plan tot een dag of tien geleden nog niets vernomen hadden." De bewoners zijn het er niet mee eens dat een extra weg wordt aangelegd en dat daarvoor een strook bos wordt opgeofferd.

Winstpunten

Vanuit de provincie was er vooral belangstelling voor het kostenaspect. Echter het is nog niet inzichtelijk wat de verhouding is tussen de kosten van het plan met de gelijkvloerse kruising en het nieuwe plan met de wegomlegging. ,,Er vervallen werkzaamheden, de omleidingsroute wordt eenvoudiger en er kan ongestoord aan de tunnelbak worden gewerkt", noemt het dorpscomité als winstpunten, die de financiering van een langere tunnel en extra rotonde met 'bosweg' kunnen compenseren.

'Paar hobbels'

Gedeputeerde mobiliteit en waarnemend Commissaris van de Koning Remco van Lunteren meent dat het bij goede ideeën verstandig is een pauze te nemen. ,,Er is contact met ProRail en ambtenaren zijn aan het werk om het plan te beoordelen. Er wordt gekeken naar verkeerskundige aspecten, bodemgesteldheid en financiën." Er zijn volgens Van Lunteren wel 'een paar hobbels' te nemen aangezien er geen pot met geld is en de ingewikkelde bodemgesteldheid en de aanwezigheid van een leiding van Defensie kostenverhogend werken.

Eind augustus wil hij meer helderheid hebben en zal een terugkoppeling plaatsvinden naar het dorpscomité en de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug. Voor de septembervergadering van de Statencommissie kan het onderwerp dan ook geagendeerd worden. Intussen lopen de werkzaamheden voor het goedgekeurde plan met de gelijkvloerse kruising gewoon door. ,,Deze zijn niet heel kostbaar."

De betrokkenheid en lokale kennis van Jan Huyser en Ruud Hartvelt waardeert Van Lunteren zo zeer dat hij de heren vraagt te blijven meedenken. Dit ongeacht welk plan uiteindelijk in uitvoering genomen zal worden.

advertentie
advertentie