Ontwerp 'Hoofdstraat'kritisch ontvangen

19 juni 2013 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - ,,Veel van uw wensen zijn hiermee vervuld", concludeerde projectcoördinator Joris Jansen vorige week bij de presentatie van het ontwerp voor de herinrichting van de Hoofdstraat. Maar instemmend applaus klonk er niet in het overvolle zaaltje van Nieuw Salem. Er laaide een discussie op die vervolgens bij verschillende tafels, waar het ontwerp op grote kaarten zichtbaar was, nog in hevigheid toenam. Zware kritiek was er vooral op de aanpak van het knelpunt bij de uitrit van parkeerterrein Appelgaard en de inrit van het AH-terrein.

door Jan de Beer

Dit knelpunt wordt door velen als het belangrijkste euvel op de Hoofdstraat beschouwd en was destijds ook de aanleiding om de gehele weg, met behulp van bewonersparticipatie, onder de loep te nemen. In het ontwerp zijn de uitrit van het parkeerterrein en de inrit van het AH-terrein zodanig verlegd dat zij niet meer tegenover elkaar liggen, gecombineerd met een ander wegprofiel en een extra verkeerslicht. Maar volgens de bewoners biedt deze oplossing nauwelijks soelaas. Eén van de aanwezigen hield een vurig pleidooi om bij de Appelgaard-uitrit alleen nog rechtsafslaand verkeer richting Zeist toe te staan en bij het AH-terrein aan de overkant alleen nog rechtsafslaand verkeer richting Doorn. Verkeer dat in de andere richting wenst te gaan zou een rotonde die in de buurt ligt, als keerlus kunnen gebruiken. Dit voorstel kreeg opvallend veel bijval maar stuitte op het probleem dat niet in beide richtingen een rotonde in de nabijheid is. Bij de Akkerweg ligt reeds een rotonde, maar de wens voor zo'n verkeersplein bij de Bosstraat werd niet gehonoreerd in het ontwerp omdat er 'te weinig ruimte' bij die kruising is. Wel is ter hoogte van de Buzziburglaan een rotonde gepland maar voor de functie van keerlus zou die wel erg ver verwijderd zijn. Duidelijk werd dat de discussie over dit knelpunt nog lang niet verstomd is.

Een belangrijk principe bij het ontwerp voor de herinrichting van de Hoofdstraat is het creëren van een verhoogde middenberm op de rijbaan als er vrijliggende fietspaden zijn. Op de plekken waar er zogeheten aanliggende fietspaden zijn, wordt geen verhoogde middenberm aangelegd maar zijn de fietsstroken verhoogd en door een band afgescheiden van de rijbaan. Doel van dit alles is de indruk te vestigen dat de rijbaan tamelijk smal is.

,,In werkelijkheid is dat niet zo, maar de maatregelen geven het wegprofiel een ander uiterlijk”, zo werd gemeld. Ook de zebrapaden die op tal van locaties zijn gepland, zullen verhoogd zijn en de bussen moeten voortaan op de rijbaan stoppen. In dit kader werd benadrukt dat voortdurend is gezocht naar een balans tussen doorstroming en veiligheid.

Maar die balans werd lang niet door iedereen met gejuich begroet. Weinig begrip was er voor het gegeven dat er niet gekozen is voor een rotonde bij de Bosstraat en dat zelfde onbegrip klonk bij de oplossing voor de kruising bij de Hogesteeg. Ook daar had men liever een rotonde gezien maar in het ontwerp werd de voorkeur gegeven aan een meer haakse aansluiting van zowel de Hogesteeg als de Oranjelaan op de Hoofdstraat. Voordeel hiervan zou zijn dat auto's uit de richting Doorn eerder zichtbaar zijn op beide kruisingen.

De ontevredenheid die tijdens de presentatie van het ontwerp tot uiting kwam was voor wethouder Bert Homan aanleiding om, tot schrik van de aanwezige verkeersdeskundigen, te melden dat bepaalde onderdelen zullen worden geschrapt als er geen draagvlak voor is. ,,U blijft aan het roer”, zei hij gedecideerd en schroefde daarmee de verwachtingen voor het definitieve ontwerp flink omhoog.

advertentie
advertentie