'Maak ongelijkvloerse kruising'

13 juni 2013 om 00:00 Nieuws

,,Het moet anders en het kan anders", sprak Jan Huyser de aanwezigen toe. Veel tijd heeft hij met Hartvelt in de afgelopen maanden geïnvesteerd de uitwerking van een plan voor het kruispunt Haarweg/Tuindorpweg met de provinciale Woudenbergseweg. ,,Als het verkeer straks onder het spoor door kan, wordt het een ramp", voorspelde Huyser.

MAARN - Met een stapel tekeningen onder de arm kwamen Jan Huyser en Ruud Hartvelt maandagavond tijdens het dorpsgesprek de Mersebergh binnen. Mannen met een missie: de aanwezige inwoners en raads- en commissieleden behoeden voor een grote fout bij de aanleg van de ondertunneling van het spoor.

door Monique José Timmermans

De verhuizing van de brandweergarage naar Maarn blijkt de sleutel naar een toekomstvaste oplossing. Op de vrijgekomen grond kan een rotonde gemaakt worden, waar het doorgaande verkeer gescheiden wordt van het lokale bestemmingsverkeer. De tunnelbak kan een 'paar meter' doorgetrokken worden, zodat doorgaand verkeer ook onder de Haarweg/Tuindorpweg doorrijdt. ,,Op die manier wordt Maarsbergen weer een dorp dat niet gebukt gaat onder de enorme verkeersdruk. Er kan zelfs een plein voor de kerk worden ingericht."

De verbinding van de rotonde naar de Tuindorpweg komt in deze visie 'achter Bakkerij Bos' te liggen. ,,Daarover hebben we met de familie Van Beuningen gesproken en zij kunnen zich hierin vinden", weet Huyser. ,,Die weg kan snel aangelegd worden en zo tijdelijk dienst doen als omleidingsroute tijdens de bouwperiode." Het vervolg van de omleiding zou dan over het terrein van de vervallen Bloemheuvel gaan en ook daar zou met eigenaar Van Nuyssenborg over te praten zijn, weten de initiatiefnemers te melden.

,,Al met al een veel minder ingewikkelde en dure omleiding, hetgeen geld uitspaart om het betere totaalplan ten uitvoer te brengen. Bovendien vervallen ook andere ingrepen als de afslag naar de ventweg en de robuuste ontsluiting van de ventweg verderop." Immers het totale project dient binnen het budget van €25 miljoen te worden uitgevoerd.

Wat nu?

Luid applaus klinkt in de zaal. Het plan valt in goede aarde bij de inwoners en ook bij de raadsleden is de twijfel gezaaid over het reeds genomen en nu in procedure zijnde besluit dat gericht is op handhaven van de huidige kruising (met enkele aanpassingen).

Wethouder Bert Homan toont zich positief over de ontwikkelingen, maar: ,,De provincie zal overtuigd moeten worden. Alleen met absolute eensgezindheid van de Maarsbergse bevolking maakt u een kans." Het onderwerp is op verzoek van de VVD aan de agenda van de raadsvergadering van vanavond toegevoegd. ,,Gezien het brede draagvlak die deze oplossing, in tegenstelling tot andere voorstellen, heeft en de stroom van bezwaren die op de nu in procedure gebrachte kruispuntvariant zijn te verwachten." Het is volgens de partij zinvol de financiële en technische mogelijkheden te onderzoeken.

advertentie
advertentie