Koreaanse penseelkunst in de Twee Marken

19 augustus 2010 om 00:00 Nieuws

,,Met ons gezin hebben we jaren in het buitenland gewoond. Mijn man werkte als irrigatieadviseur in de afgelegen gebieden van bijvoorbeeld Soedan, Indonesië en Korea. We verbleven altijd een aantal jaar op dezelfde locatie en dat gaf mij de gelegenheid me te verdiepen in de lokale kunst. Het sloot aan bij mijn achtergrond als docent creatieve vakken. Zo ook in Korea.”

MAARN - Bijzonder werk van Ida Abels is tot en met half september te zien in De Twee Marken. Koreaanse penseelkunst is een traditionele manier van schilderen met aquarel op rijstpapier, waarbij ieder (bloem)blad in één penseelstreek op papier gezet wordt, licht en schaduw of twee kleuren. ,,Het vereist heel veel oefening om dat onder de knie te krijgen.”

door Monique José Timmermans

Abels legt uit: ,,Voor het schilderen van dit werk gebruik je speciale ui-vormige kwasten met lange stelen. Deze houdt je bovenaan de steel vast en dan ga je voor het papier staan, zo dat je armen vrij kunnen bewegen. En dan komt het erop aan zo te manipuleren met de kwast en de juiste hoeveelheid verf dat de kleurnuances en vormen in één vloeiende beweging op het papier komen. Het moet in één keer goed, een nieuwe laag over een bestaande laag verf aanbrengen is uit den boze. Met uitzondering van de nerven in de blaadjes of donkere omlijning van de bloemen.”

,,Een keer in de fout gaan, betekent opnieuw beginnen met een blanco blad. Soms tot 30 of misschien wel 40 keer toe. Als de professor erg tevreden was kalligrafeerde hij erbij. Schrift en beeld versterken elkaar is de gedachte erachter.”

Behalve dat de techniek speciaal is zit er ook veel symboliek in de wijze waarop een boom, rots of bloem is afgebeeld. De vrije invulling van schilderwerk beweegt zich binnen deze traditionele kaders en kleuren. ,,Het is iets wat je ook ziet bij Boeddha afbeeldingen in de specifieke houding of ogen.”

,,Werken met de lokale materialen en technieken levert andere kunst op dan we hier in Europa gewend zijn. Het heeft onbewust nog steeds invloed op mijn huidige werk. Als ik nu laag over laag schilder denk ik dat het er niet beter van wordt. Onterecht vaak, maar de concentratie om van te voren een goed beeld te hebben van het eindresultaat en de verf in een beweging goed op papier te zetten zit er zo in.”

advertentie
advertentie