SGM bezoekt Amerongen

17 juni 2010 om 00:00 Nieuws

Door middel van dit project maken de leerlingen van de school op aanschouwelijke wijze kennis met de geschiedenis van hun eigen omgeving door het bezoeken van een erfgoed. De samenwerking tussen de school, Landschaperfgoed Utrecht en diverse culturele instellingen in Amerongen maakte het mogelijk dat afgelopen maandag en dinsdag voor het vijfde jaar een kijkje genomen kon worden bij drie monumenten en een museum.

Leerlingen maken kennis met geschiedenis AMERONGEN - Na een voorbereidende les zijn alle leerlingen van het tweede leerjaar van de Scholengemeenschap Maarsbergen in Amerongen gaan bekijken welke monumenten door de school zijn geadopteerd. Dit gebeurde maandag en dinsdag in het kader van het, door de Europese Unie geïnitieerde, SAM project.

door Han Overkamp

Daar hoorde een dik pak papier bij voor iedere leerling, volgeschreven met wetenswaardigheden en daarbij passende vragen en opdrachten. Bij de Andrieskerk werd gevraagd naar de opvallende boom op ’t Hof en naar de namen op omliggende huizen. In de toren kon worden gegriezeld in het cachot. Koster van Alfen fantaseerde er graag de nodige grote spinnen bij. In het interieur van de kerk kregen de rouwborden de aandacht.

In het tabaksmuseum verwees Jan Hoogendoorn de leerlingen naar de informatie op de lampen.

Tabaksgebruik is tegenwoordig in de ban gedaan, maar vroeger werd tabak niet alleen gerookt maar ook gepruimd, gesnoven en als medicijn gebruikt. Ook de oude algemene begraafplaats stond op het programma. Zou er echt een schat begraven liggen onder de boom naast het graf van de familie Centen? Echte Amerongers denken van wel, maar de leerlingen vonden het maar flauwekul. Ook hier kon gegriezeld worden en wel op de nabijgelegen Galgenberg. Het kasteel had eveneens zijn deuren gastvrij opengezet. Officiële gidsen en de publieksvoorlichters Willem Brouwer en Lodewijk Gerritsen loodsten de leerlingen door het gebouw en maakten het nog spannender door te zeggen dat ze zich eigenlijk op verboden terrein bevonden. Hier waren de leerlingen die aandachtig kunnen luisteren in het voordeel.

Het zoeken naar allerlei opmerkelijke en bijzondere dingen in de tuin vond men niet makkelijk. Er werd dan ook onder meer naar buxushagen, een berceau en een adoptieboom gevraagd.

Op alle locaties waren begeleiders van de school aanwezig om te helpen en extra wetenswaardigheden te vertellen. Hun werk werd vergemakkelijkt door de prima weersomstandigheden. Projectleider Janine Krosenbrink: ,,Het waren het superleuke dagen, waarin de leerlingen soms zonder het te merken toch van alles hebben geleerd.”

advertentie
advertentie