30 Blijft 30 op wijkontsluitingswegen

4 februari 2010 om 00:00 Nieuws

Een maximum snelheid van 30 of 50 km/uur in de bebouwde kom, 60 of 80 erbuiten. De wensen van de partijen lopen niet ver uiteen. De verschillen liggen op detailniveau, de term ‘maatwerk’ valt veelvuldig, alhoewel onduidelijk blijft hoe dit dan ingevuld moet worden. ,,Wat vandaag maatwerk is, is het morgen niet meer.”

GVVP door gemeenteraad vastgesteld HEUVELRUG - De discussie over snelheden op diverse wegen leidde tijdens de raadsvergadering van dinsdag tot een haast Babelonische spraakverwarring. De korte voorbereidingstijd in combinatie met dertig amendementen op het GVVP die elkaar deels overlappen, zorgen voor een puzzel waar voor of tegen te stemmen. ,,Ik weet het nog niet.”, verzucht menig raadslid. Uiteindelijk wordt het geamendeerde GVVP tegen middernacht door de raad aangenomen.

door Monique José Timmermans

Jannie Foekens (in haar laatste vergadering voor de CU) vraag zich in deze hele discussie rond het ,,verhangen van maximum-snelheid verkeersborden,” af of dat zomaar kan ,,of moet u dan vervolgens de weg voor €500.000,- verbouwen? Volgens mij is het ingewikkelder en moet het ook ingewikkelder zijn dan we het nu zien.”

De verantwoordelijk wethouder Jankees Salveda beaamt dit. ,,Bij bepaalde maximumsnelheden hoort een weginrichting. Zo mag langs een 80 km weg geen apart fietspad aangelegd worden en zijn er geen oversteekplaatsen ingericht. Een verlaging van de snelheid leidt dan niet automatisch tot meer veiligheid. En zo gelden er ook regels voor een 30km zone, zoals snelheidsbeperkende maatregelen.”

Aangenomen wordt een CDA/VVD amendement waarin is omschreven: ,,Op de wijkontsluitingswegen waar nu een snelheidsbeperking geldt van 30 km/uur, zal de 30 km snelheidsbeperking en de huidige 30 km inrichting niet gewijzigd worden.”

Het voorstel van SGP om eenduidig op alle wijkontsluitingswegen binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 30 km/uur in te voeren en de inrichting hierop aan te passen op het moment dat onderhoudswerkzaamheden moeten worden uitgevoerd, wordt niet gesteund door de raad.

Van het afsluiten voor autoverkeer van wegen zoals Lekdijk, Bergweg, Langbroekerdijk en Haarweg is geen sprake. Er wordt gedacht aan snelheidsbeperkende maatregelen om de onveilige situaties voor fietsers en wandelaars het hoofd te bieden.

Optimaliseren van openbaar vervoer blijft een belangrijk speerpunt. Mochten er buslijnen verdwijnen, dan moet er wel wat tegenover staan. Onderzoek naar vrije busbanen en snel openbaar vervoer tussen de Uithof en Rhenen (via Driebergen en Doorn) staat op het programma.

advertentie
advertentie