‘Er is begrip voor vertraging’

21 januari 2010 om 00:00 Nieuws

De werkzaamheden zouden eigenlijk in het voorjaar van 2009 beginnen. Door, onder meer, de dringende vraag van de klankbordgroep Kom-Noord om voor een ander soort klinkers te kiezen kon het project pas na de zomer beginnen. Salverda: ,,Het is niet ongebruikelijk om een dergelijk project in het najaar te starten. De klankbordgroep heeft ook aangegeven dat het geen probleem was dat we in het najaar aan de slag gingen. Idealiter waren we vlak voor de kerst klaar geweest. De tegenslagen waren echter van dien aard dat we de planning hebben moeten bijstellen.”

DOORN - Het vertraagde rioleringsproject in Doorn-Noord werd vorige week bekritiseerd door bewoonster Michèle Hellendoorn, die namens zes families uit haar buurt sprak. Niet iedereen deelt die kritiek. De klankbordgroep van bewoners uitte zich bijvoorbeeld minder kritisch. Wethouder Jankees Salverda legt uit waarom het rioleringsproject tot op heden op deze wijze is verlopen. ,,We hebben vertraging opgelopen, maar we hebben het gevoel dat er in de wijk begrip is.”

door Paul Nolens

De eerste tegenslag waar tegenaan gegraven werd was de positionering van de, zeer verouderde, waterleiding. Projectleider Frank Berghuis: ,,De wegen zijn smal in dat deel van Doorn, dat beperkt de bewegingsvrijheid. Verder moesten de waterleidingen op veel plekken vervangen worden. Toen we begonnen met graven bleek de waterleiding niet overal op de verwachte plek te liggen, dat kost extra tijd.” Wethouder Salverda vult hem aan: ,,De klankbordgroep heeft zelf aangedrongen op het vervangen van de waterleiding. Er waren al tijdenlang problemen met de waterleidingen in dat deel van Doorn.”

De grootste tegenslag moest echter nog komen: de bodemverontreiniging onder de Heuvelweg. Salverda: ,,Wij wisten echt niet dat daar honderd jaar geleden een vuilnisbelt lag. Dat hebben we in geen enkel dossier gelezen of op kaarten van de provincie teruggezien. Nu, achteraf, hebben we al veel mensen gesproken die het wél wisten. Er is mij zelfs vertelt dat de naam Heuvelweg zijn oorsprong vindt in de ‘heuvel’ vuilnis die daar lag. Terugkijkend kunnen we zeggen dat we daar nadrukkelijker naar hadden moeten vragen. Alle gebruikelijke bodemprocedures zijn doorlopen. De milieudienst zegt ook dat ons geen blaam treft omdat er nergens aanwijzingen waren voor bodemverontreiniging. Wij hopen, en gaan er vanuit, dat we nu niet weer tegen dit soort tegenslagen aanlopen.”

Feit is dat de bewoners van de Prins Hendrikweg in december een vernieuwde planning op de deurmat zagen ploffen. De weg wordt niet in twee fases opengebroken, maar ineens. Projectleider Berghuis: ,,Omdat we wegens de bodemsanering bij de Heuvelweg op die plek even niet verder kunnen met de werkzaamheden hebben we de planning aangepast. Dat houdt in dat we de Prins Hendrikweg ineens helemaal gaan doen. Dat gaat zo’n elf weken duren. De bewoners kunnen hun huis ongeveer drie weken niet per auto bereiken. We zullen er natuurlijk alles aan doen om de ongemakken zo veel mogelijk te beperken. Door, bijvoorbeeld, loopmatten neer te leggen.”

Over de financiële consequenties van de tegenvallers kan momenteel nog weinig gezegd worden: ,,Maar dat het duurder wordt dan vooraf gedacht is duidelijk, die extra werkzaamheden kosten geld.”

advertentie
advertentie