X-Factor tijdens Cultuurdag
15 januari 2009 om 00:00 NieuwsOp diverse plaatsen waren de leerlingen van ongeveer 13.00 tot 16.00 uur actief bezig met de verschillende workshops. Bij Huis Doorn werd er een rondleiding verzorgd, met daarna een praktische opdracht. In het Cultuurhuis konden de leerlingen op zoek gaan naar de verzonnen figuur Alex, terwijl in de Oudheidskamer een interessante rondleiding en uitleg over de geschiedenis van Doorn werd verzorgd. In Glasgalerie 55 van kunstenaar Jan Veenhof gingen de leerlingen na een uitleg door de kunstenaar zelf aan de slag om hun eigen werkstuk te maken. Er werd daar dan ook driftig geschuurd en geschilderd. Docent Engels en CKV1, en mede coördinator van deze cultuurdag, Gert Sollie van het Revius: ,,Cultuur is een belangrijke uiting van emoties. Wij vinden het goed om de leerlingen hiermee in aanraking te brengen. We hebben speciaal gekozen voor workshops, omdat het hierdoor mogelijk is de leerlingen praktisch bezig te laten zijn. Dat spreekt ze aan.”
door Caro van den Berg
Glitter en glamour
Ook op de schoollocatie werden verschillende activiteiten aangeboden. Van een workshop Capoeira, een Braziliaanse vechtdans, tot Theatersport, waar de jongeren door speciale oefeningen zelf mochten proberen de perfecte ,,Lama” te worden. Ook ,,Streetbeats”, waarbij onder leiding van een percussionist gebruik werd gemaakt van olievaten, plastic tonnen, bamboe en wieldoppen als instrument, en ,,Soapacteren”, voor degenen die in de huid van een soapster wilden kruipen, hoorden tot het aanbod. Liefhebbers van glitter en glamour waren vooral te vinden bij de ,,Musicaldans”, waarbij zelf ervaren kon worden hoe het voelt om in het theater te staan. Op de locatie Koningshof aan het Kerkplein konden de deelnemers met gitaar en slagwerk aan de gang en een videoclip maken. Tot slot werd er in de Maartenskerk een rondleiding verzorgd inclusief een bezoekje aan de oude gevangenis.
,,We organiseren dit soort op maat gemaakte cultuurdagen al een jaar of tien.”, aldus Kirsten Lyklama, contactconsulent Voortgezet Onderwijs bij Kunst Centraal. ,,Cultuur is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Zeker voor deze CKV bovenbouwleerlingen is het belangrijk dat ze hun culturele omgeving leren kennen en dat ze kennis kunnen maken met een breed aanbod aan workshops en culturele activiteiten.” En terwijl ze haar jas aantrekt om naar een andere locatie te gaan, besluit ze: ,,Wij vinden het heel leuk om te zien hoe leerlingen en docenten de workshops ervaren. Je ziet dat het overdragen van passie daarbij heel belangrijk is. Daar komt echt de X-Factor bij kijken. En daar genieten we van.”