Certificaat artsen en apotheek

18 december 2008 om 00:00 Nieuws

Daar waar de apotheek onderzocht is op harde beoordelingscriteria, en ook onder continue kwaliteitscontrole staat, betreft het certificaat van het gezondheidscentrum de beleving van patiënten.

Kwaliteit voor patiënten gewaarborgd MAARN – In het Gezondheidscentrum Maarn is hard gewerkt om de zorg voor de patiënten te verbeteren. En met succes. De apotheek voldoet aan de eisen voor het KEMA-kwaliteitscertificaat. De artsen en therapeuten van het gezondheidscentrum hebben deelgenomen aan het onderzoek ‘Eerstelijns centra door cliënten bekeken’ en zijn na doorgevoerde verbeteringen gecertificeerd.

door Monique José Timmermans

,,Het is een onderzoek waar veel gezondheidscentra aan meedoen. Je kunt dan ook zien hoe je het doet ten opzichte van het gemiddelde.”, vertelt projectleider Henk van der Linden. ,,Ook zorgverzekeraars kijken naar de uitkomsten, het wordt belangrijk voor je financiering.” De 500 enquêteformulieren zijn in het voorjaar door de artsen en therapeuten uitgereikt tijdens consulten. Van de formulieren is 80% teruggezonden.

Er is een verbeterplan opgesteld naar aanleiding van de uitkomsten. ,,Veel commentaar herkenden we wel, nu staat er een stok achter de deur om er ook echt wat mee te doen. Een streep waar wachtenden achter blijven bij de apotheekbalie is inmiddels getrokken, de zware entreedeur gaan we aanpakkenen en de bereikbaarheid van de fysio-praktijk is enorm verbeterd. Ook hebben we afgesproken wachtenden in de wachtkamer beter te informeren als het programma van de arts uitloopt.”

Huisarts Eric van der Snoek voegt toe: ,,Verbaasd waren we te horen dat mensen ons noodnummer niet kennen. Ook gaven mensen aan een vrouwelijke huisarts te missen, terwijl we er twee hebben. Kennelijk dachten wij dat onze communicatie goed was, maar valt daar nog een hoop te verbeteren. Tenslotte blijft de balie een moeilijk punt. Open is te weinig privé, gesloten is niet uitnodigend.

Apotheek

Het KEMA-certificaat voor de apotheek geeft aan dat de kwaliteitsnorm voor farmaceutische zorgverlening, betreffende het borgen van zorgvuldigheid, vakbekwaamheid en patiëntvriendelijkheid in het proces van patiëntenzorg wordt gehaald. ,,Er is met man en macht gewerkt om dit kwaliteitskeurmerk te verkrijgen en we streven ernaar om de kwaliteit op dit peil te houden cq te verhogen. Dit wordt regelmatig door de KEMA gecontroleerd.”, aldus apotheekhoudend huisarts Adrie de Fluiter.

Het KEMA-kwaliteitscertificaat is een initiatief van de Landelijke Huisartsen Vereniging en voorziet in de behoefte om goede zorg zichtbaar te maken en de kwaliteit van de zorgverlening steeds verder te verbeteren. Patiënten/verzekerden, zorgverzekeraars en de inspectie voor de Volksgezondheid weten dat ze te maken hebben met een apotheekhoudende huisartsenpraktijk die voldoet aan de landelijke ‘Kwaliteitsnorm voor farmaceutische zorgverlening door apotheekhoudende huisartsenpraktijken’.

advertentie
advertentie