Feest bij opening nieuw fietspad in Overberg

13 november 2008 om 00:00 Nieuws

Het was verkeersonveilig op de weg en het parallelle fietspad aan de Heuvelsesteeg. Autoverkeer was niet goed gescheiden van het fietspad. Het tweerichting fietspad was te smal en het wegdek gevaarlijk. Fietsers drukten elkaar van het pad en kwamen dan terecht in de berm, of erger nog, op de rijbaan – waar auto’s vaak te hard reden.

OVERBERG/AMERONGEN - Na jaren van actievoeren, inspraakrondes en dankzij stevige druk van Veilig Verkeer Nederland is de Heuvelsesteeg in Overberg definitief en verkeersveilig gerenoveerd. Op vrijdag 8 november werden de nieuwe weg en het langslopende fietspad, feestelijk in gebruik genomen. De fietsers (en ouders) van Overberg zijn blij en voelen zich een stuk veiliger.

door Manus van Gent

Medio 2005 stond grondige renovatie van dit 1.600 meter lange traject al op de agenda van toenmalig Amerongen. De Gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft die eerste plannen overgenomen (2007) en het wegproject - na inspraakronden - uiteindelijk aanbesteed in juli 2008.

De Gemeente, Basisschool De Wegwijzer en de Vereniging Veilig Verkeer Nederland gaven een feestje bij deze nieuwe, veilige fietsers- en verkeersroute. Wethouder Jan Kees Salverda sprak een geestig openingswoord en honderden gelabelde ballonnen gingen de lucht in – ironisch genoeg in de richting van Scherpenzeel (op de grens van de Gemeenten houdt het traject op). Aannemer Bruil Infra verrichtte zijn laatste werk aan de weg en liet uit een grote zandwagen honderden ballonnen tegelijk het luchtruim kiezen.

Op de fiets trok het jeugdige gezelschap naar een grote tent aan de Heuvelsesteeg.

Kinderen met gebreken aan hun fiets, werden verrast met een verlichtingsset, uitgereikt door de heer Klaarenbeek van VVN. Hij benadrukte hoe belangrijk de zorg voor veiligheid van jonge fietsers moet zijn… bij ouders, bij scholen maar vooral bij de fietsende jeugd zelf. Een gezamenlijke lunch volgde tot slot.

Het nieuwe fietspad werd verbreed tot 2.00m, er kwam een berm tussen pad en weg van 1.00m, het fietspad werd rood, en de weg versmalde naar 5.00m, met graskantstenen in de bermen voor passeerruimte van voertuigen tot 6.20m. De rijweg werd tot 60 km zone. Karakteristieke bomen bleven gespaard en het Laan effect bleef intact.

advertentie
advertentie