Zo lang mogelijk zelfstandig

19 juni 2008 om 00:00 Nieuws

De woningen waren eigenlijk minder geschikt voor senioren vanwege de hoge drempels, het mindere comfort en de veiligheid. In de afgelopen maanden zijn alle woningen aangepast. Er zijn verbeteringen aangebracht aan het sanitair, zoals een handige mengkraan en een thermostaat in de douche. Waar nodig zijn beugels geplaatst en een verhoogde toiletpot, de drempels zijn verwijderd en de balkons zijn opgehoogd. Alle woningen zijn voorzien van seniorensloten en andere veiligheidsvoorzieningen zodat ze nu voldoen aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen. De centrale hal is nu afsluitbaar en de galerijdeuren zijn voorzien van deurautomaten. Door de ingebouwde vertraging hebben ook bewoners met een rollator ruim voldoende tijd om door de deur te kunnen. Op de eerste etage is een koffiecorner gekomen die tevens dient als ontmoetingsplaats voor de bewoners. Aan de tafels kunnen de bewoners een krant lezen, samen praten en gezellig een kaartje leggen.

Bewoners tevreden met aanpassingen DOORN - In 1989 werd de eerste steen gelegd van de woningen in de Jacob van Ruysdaellaan. Sindsdien worden ze verhuurd als aanleunwoningen bij Huize Beatrix. Het beheer en onderhoud is al jaren in handen van Heuvelrug Wonen. In 2006 heeft Heuvelrug Wonen de woningen overgenomen van Stichting Aanleunwoningen Doorn. Door deze overname konden er plannen gemaakt worden voor de verbetering van de woningen.

door Rob Verbraak

Feestelijke bijeenkomst

Vorige week donderdag werd in aanwezigheid van veel bewoners het samenwerkingsconvenant ondertekend tussen Heuvelrug Wonen en Stichting Rijnheuvel voor alarmopvolging. Jos Sleyfer, directeur van Heuvelrug Wonen: ,,Dankzij een bijdrage van de Stichting Woonwensen Ouderen Utrechtse Heuvelrug, voorheen de Stichting Aanleunwoningen Doorn, is het mogelijk om alarmopvolging in bestaande bouw te realiseren.” Via een klein digitaal kastje en een zendertje dat bewoners om de nek kunnen hangen of aan de pols kunnen dragen is het mogelijk om vierentwintig uur per dag hulp te vragen. Met een druk op de knop komt een bewoner in contact met een medewerker van de Stichting Rijnheuvel. De medewerker van de Stichting zorgt er vervolgens voor dat er hulp geboden wordt in de vorm van verplegend personeel of met het inschakelen van hulpdiensten.

Mevrouw Bouwman, die al meer dan twee jaar in een van de woningen woont, laat in haar woning de aanpassingen zien. ,,Ik ben dolblij dat die hoge drempels zijn verdwenen, daar brak je je nek toch over. Er is nu ook een computeraansluiting in de slaapkamer en brandmelders die op het lichtnet zijn aangesloten zodat batterijen niet meer nodig zijn. Maar het allermooiste vind ik nog de afstandsbediening om de ramen te openen”. vertelt een blije mevrouw Bouwman. Vanuit haar luie stoel geeft zij lachend een demonstratie. ,,Met al deze verbeteringen en aanpassingen zijn het nu echte seniorenwoningen en ik hoop dat ik hier nog erg lang van kan genieten’’ besluit Bouwman.

advertentie
advertentie