Eindelijk een einde aan soap Briedélaan?

10 januari 2008 om 00:00 Nieuws
MAARN - In de openbare raadsvergadering van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug is vastgesteld dat de Briedélaan in Maarn niet zal worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

door Monique José Timmermans

Het is een slepend dossier binnen de gemeente dat zijn oorsprong vindt bij het verkeerveiligheidsplan zoals dat in 1999 is vastgesteld door de toenmalige gemeente Maarn. Een totaalplan dat is op te delen in afzonderlijke uitvoeringsprojecten die voorgelegd aan commissies en goedgekeurd door de raad dienen te worden. Een van de onderwerpen uit het verkeersveiligheidsplan betreft het afsluiten van de Briedélaan voor gemotoriseerd verkeer. Tot uitvoering hiervan is nooit overgegaan. In de afgelopen jaren is er een discussie geweest tussen de gemeente en bewoners uit de Briedélaan. Enkele bewoners blijven actief eisen dat de laan wordt afgesloten en zij menen hiervoor voldoende aanknopingspunten in de besluitvorming van de gemeente te vinden die naar hun mening bewijzen dat de gemeente niet om de afsluiting heen kan. Deze strijd is meer een ‘principekwestie’geworden. ,,Daadwerkelijke afsluiting is voor ons geen noodzaak”, aldus Jan Mulder en Bert van Lambalgen, ,,het feit echter dat er één element uit het verkeersveiligheidsplan niet wordt uitgevoerd, zonder dat er zelfs een alternatief voor komt, vinden wij niet kloppen. Bovendien worden wij afgeschilderd als ‘zeurpieten’, terwijl de gemeente een genomen besluit niet uitvoert.”Zij reageren op het artikel dat in december in deze krant is verschenen. Niet de hele straat staat achter de actie van genoemde heren. Navraag leert dat andere bewoners een afsluiting van de straat absolute onzin vinden. ,,Er komt hier bij wijze van spreken ieder uur een auto langs, die rijdt wel wat hard ja, maar als je de straat helemaal afsluit voor verkeer wordt het een doodse straat.” De mogelijke voordelen van afsluiting wegen voor deze bewoners – geen actievoerders die met naam in de krant willen – zeker niet op tegen de nadelen die een straat zonder verkeer uit sociaal oogpunt heeft. De gemeente Utrechtse Heuvelrug concludeert dat het draagvlak voor afsluiting minimaal is en dat commissiebesluiten niet kunnen worden gezien als officieel raadsbesluit. Voor de gemeente is het dossier gesloten.

advertentie
advertentie