Klankvolume bij Heuvelrugkoor

6 december 2007 om 00:00 Nieuws

De inzetten waren niet helemaal toonvast maar na een aarzelend begin werd het zelfvertrouwen toch groter. Hierna volgde een prachtig instrumentaal intermezzo, gespeeld door Thomas de Waard op saxofoon met begeleiding op de piano door zijn vader Pieter de Waard. Een vloeiend samenspel van 3 stukken waarvan de laatste het bekende Rondeau uit Abdelazar van Henry Purcell was. Hierna klonk Cantate nummer 150 van J.S. Bach (1685-1750) dat werd ingeleid door de sopraan Marjolein Tiemens-Hulscher. Annemieke Vestdijk alt, Bert de Vries tenor en Pieter de Waard bas, zongen samen met het koor de prachtige teksten van deze cantate; ‘Nach dir, Herr, verlanget mich’. De instrumentale begeleiding werd adequaat verzorgd door een gezelschap van eerste en tweede viool, cello, fagot, kistorgel en piano.

Oude en jonge muziek in Sint Martinuskerk DOORN - Onder leiding van de dirigent Hans Belderbos gaf het Heuvelrugkoor vrijdagavond in de Sint Martinuskerk een concert bestaande uit oude en jonge muziek. De eerste drie liederen waren van Christopher Tye (1497-1572), William Byrd (1542-1623) en Adrian Batten (1591-1637) en werden à capella gezongen.

door Bertie Stierhout

Ter afwisseling speelde Renate Haselaar op de piano de Prelude Opus 45 van Chopin in cis klein. Met deze moeilijke Prelude leek Renate geen enkele moeite te hebben. Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) schreef Psalm 42-‘Wie der Hirsch schreit’, een 4-stemmige compositie waarmee het koor liet horen over een mooi en evenwichtig klankvolume te kunnen beschikken. De dirigent begeleide zelf op de piano het stuk van Jean Sibelius , Drömmarna’, dat in het Zweeds werd gezongen. Tot slot volgde nog een compositie van Francis Poulenc, het opgewekt klinkende ‘Margoton va t’a l’iau’. Deze laatste drie composities werden vlot en vol zelfvertrouwen door het koor gezongen.

advertentie
advertentie