Bijzondere les eindigt met stoelendans

4 oktober 2007 om 00:00 Nieuws

In 1989 ontstond deze vernieuwende onderwijsvorm die veelal tweetalig (tto) Engels/Nederlands betreft. Het Europees Platform is door het Ministerie van OCW belast met de coördinatie van tto in Nederland. In 1999 werd in Nederland gestart met het tweetalig onderwijs.

Leerlingen vermaken zich opperbest DOORN - Alsof ze dagelijks voor de klas stonden, zo gaven drie leerlingen van het tweede schooljaar Gymnasium en Atheneum- tweetalig onderwijs van het Revius Lyceum in het Engels les aan leerlingen van groep acht van de basisschool De Kameleon. Deze ongeveer één uur durende les werd gegeven in het kader van ‘De dag van de Talen’.

door Bertie Stierhout

De drie dertienjarige leerlingen Florentine van Arkel, Mariska Kuiper en Emmo de Bie, die zelf de les moesten samenstellen, begonnen in goed verstaanbaar Engels te vertellen welke vakken zij op school uitsluitend in de Engelse taal gedoceerd krijgen. Dat zijn de niet talenvakken biologie, gymnastiek, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, de creatieve vakken tekenen, kunst en drama en natuurlijk Engels. ,,Tijdens deze lessen wordt zowel tegen de docent als tegen de klasgenoten uitsluitend Engels gesproken. Na 3 jaar spreek je Engels zoals mensen na 6 jaar onderwijs hierin kunnen spreken’’, legden zij uit.

Toen begon de eigenlijke les en moesten de basisschoolleerlingen, die op hun school voor het tweede jaar Engelse les krijgen, een kruiswoordpuzzel invullen. Deze werd naar tevredenheid opgelost want opvallend is dat deze leerlingen toch al een redelijke woordkennis van deze vreemde taal hebben. Hierna kregen zij een tekst voorgelegd van een gezongen liedje waarbij niet alle woorden waren ingevuld. Door het luisteren naar de muziek op een CD moesten zij de ontbrekende tekst invullen. De opgave, het vertalen van Nederlandse woorden in het Engels, welke woorden zij op het schoolbord moesten schrijven, leverde nauwelijks een fout geschreven woord op. Moeilijker bleek het hierna volgende spel. Een leerling moest naar de gang en bij terugkomst raden door middel van het stellen van vragen in het Engels uiteraard, welk kind in de klas was uitgekozen. Het vragen naar de kleuren van kleding of haar of welke schoenen, bleek toch wel een opgave te zijn. Maar het werd toch nog dolle pret want nu werd de opgave in de vorm van een stoelendans gegeven. Eén kind stond in het midden van de gevormde cirkel en iedereen met bijvoorbeeld blond haar of veterschoenen, riemen of sjaaltjes moest opstaan en een andere stoel zien te vinden. Degene die daar niet in slaagde moest in de kring gaan staan.

Hiermee eindigde deze bijzondere Engelse les en uit de reacties bleek dat groep acht zich goed had vermaakt. De docent van deze groep Gerard Schuts, die Engelse les geeft in zijn klas, toonde zich over de kennis van zijn leerlingen tevreden. ,,Wij leren ze woorden en enige eenvoudige grammaticale kennis en zij konden deze ‘les’ op een redelijke manier volgen”, aldus Schuts.

advertentie
advertentie